کسی که در جریان عمره جماع کند

من در جده مقیم بودم و همسرم از خارج به آنجا آمد و هر دوی ما احرام به عمره بودیم، به مکه رفتیم، قبل از عمره در هتل بین ما جماع روی داد، سپس رفتیم به تنعییم و احرام بستیم و عمره تازه ای انجام دادیم، حکم آن چیست؟

 

الحمدلله،

کسی که احرام به حج یا عمره بسته باشد برای او جایز نیست جماع کند، و اگر در عمره قبل از اتمام سعی جماع کند، عمره اش فاسد شده، و آنچه بر وی لازم می شود چنین است : به عمره ادامه دهد – هرچند فاسد شده – سپس باید آنرا قضاء کند، از مکانی که بار اول احرام بسته، و علاوه بر این می بایست یک گوسفند هم ذبح کرده و گوشت آنرا بین فقراء مکه توزیع کند.

اما اگر بعد از اتمام سعی و قبل از تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر جماع کند، عمره اش بر اثر آن فاسد نمی شود، اما بر او لازمست فدیه دهد : (یا حیوانی ذبح کند، یا سه روز روزه بگیرد یا شش نفر مسکین را اطعام دهد).

و اما رفتن شما به تنعییم فایده ای ندارد، زیرا شما احرام عمره پوشیده اید – هرچند که عمره فاسد شده – صحیح نیست که تا به پایان بردن احرام اولی، احرام دیگری بست.

بنابراین آنچه بر شما لازم بود، آن بود که عمره فاسده را به اتمام می رساندید، و بعد آنرا قضاء می کردید، و احرام را در میقاتی که در آنجا بار اول احرام بستید، ببندید، مضافا بر اینکه برای هرکدام از شما ذبح یک گوسفند لازم است.

علامه ابن باز در پاسخ به سوالی می گوید : «اگر با همسرت جماع کرده ای عمره ات فاسد شده، و باید آنرا به اتمام برسانی، سپس یک بار دیگر از محل احرام اول آنرا قضاء کنید، و باید ذبح هم بکنی که یا یک رأس گوسفند باشد یا دو بز که در مکه ذبح کن و به فقراء بده، و جایز است یک هفتم شتر یا گاو را هم اختصاص دهی». “فتاوی إسلامیه”.

البته بعضی از اهل علم گفتند : کسی که در عمره جماع کند باید فدیه دهد : یا ذبح کند، یا سه روز روزه بگیرد، یا شش نفر مسکین را غذا دهد، چه قبل سعی جماع کرده باشد یا بعد از آن، چنانکه در کتاب “شرح منتهی الإرادات” (۱/۵۵۶) آمده است.

و علامه ابن عثیمین گفته : «عمره ای که در آن جماع روی دهد عمره فاسد است، و بر تو واجب است گوسفندی را در مکه ذبح کنی و بین فقراء توزیع کنی، و یا شش نفر مسکین را غذا بده که برای هر نفر نصف صاع (۱٫۵ کیلو) کافیست، و یا سه روز را روزه بگیر، و علاوه بر آن واجب است عمره ای را بجای عمره فاسد قضاء کنی». “اللقاء الشهری” (۵۴/۹) .

خلاصه آنچه بر شما لازمست، سه چیز است :

۱- توبه کنید، زیرا مرتکب امری ممنوع شده اید.

۲- یکبار دیگر عمره بجای آورید، و احرام باید از میقات عمره فاسده باشد.

۳- فدیه بدهید، یعنی هرکدام از شما زوجین باید : یا گوسفندی ذبح کند، یا سه روز روزه بگیرد، یا شش نفر از فقرای مکه را غذا دهید، ولی اگر هرکدام از شما یک گوسفند ذبح کند بهتر و به احتیاط نزدیکتر است.

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …