کسی که قصد انجام کار نیک یا قصد انجام گناهی کند(۴)

مسلم در همین زمینه در روایات دیگری از ابوهریره رضی الله عنه چنین آورده است:

۴۰- «قَالَ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: قَالَ اللهُ جل جلاله: إِذَا تَحَدَّثَ عَبْدِی بِأَنْ یَعْمَلَ حَسَنَهً، فَأَنَا أَکْتُبُهَا لَهُ حَسَنَهً، مَا لَمْ یَعْمَلْ، فَإِذَا عَمِلَهَا فَأَنَا أَکْتُبُهَا بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا، وَإِذَا تَحَدَّثَ بِأَنْ یَعْمَلَ سَیِّئَهً، فَأَنَا أَغْفِرُهَا لَهُ مَا لَمْ یَعْمَلْهَا، فَإِذَا عَمِلَهَا فَأَنَا أَکْتُبُهَا لَهُ بِمِثْلِهَا، وَقَالَ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: قَالَتِ الْملَائِکَهُ: رَبِّ، ذَاکَ عَبْدُکَ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ سَیِّئَهً – وَهُوَ أَبْصَرُ بِهِ – فَقَالَ: ارْقُبُوهُ، فَإِنْ عَمِلَهَا فَاکْتُبُوهَا لَهُ بِمِثْلِهَا، وَإِنْ تَرَکَهَا فَاکْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَهً، إِنَّمَا تَرَکَهَا مِنْ جَرَّایَ».

  1. «پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: خداوند می‌فرماید: «هرگاه بنده‌ام [با خود] بگوید فلان کار نیک را انجام می‌دهد، من [جزای] یک کار نیک را برایش می‌نویسم، تا زمانی که آن را انجام ندهد، پس اگر آن را انجام داد، من [جزای] آن را ده برابر برایش می‌نویسم و هرگاه بنده‌ام [با خود] بگوید: فلان کار بد را انجام می‌دهم، من آن [قصد] را خواهم بخشید، اگر آن را انجام ندهد و هرگاه آن را انجام داد، تنها همان یک کار بد را برایش می‌نویسم. پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: فرشتگان می‌گویند: خدایا! آن (فلان) بنده‌ات می‌خواهد کار بدی انجام دهد – در حالی که خداوند بر بنده‌اش آگاه‌تر [از هرکس دیگری] است – خداوند می‌فرماید: او را دنبال کنید، اگر آن را انجام داد، تنها مانند آن را برایش بنویسید و اگر آن را ترک کرد، [جزای] یک کار نیک برایش بنویسید، زیرا آن را تنها به خاطر من ترک کرده است».

۴۱- «وَقَالَ رسولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: إِذَا أَحْسَنَ أَحَدُکُمْ إِسْلَامَهُ، فَکُلُّ حَسَنَهٍ یَعْمَلُهَا تُکْتَبُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا، إِلَى سَبْعِ مِائَهِ ضِعْفٍ، وَکُلُّ سَیِّئَهٍ یَعْمَلُهَا تُکْتَبُ بِمِثْلِهَا حَتَّى یَلْقَى اللهَ تَعَالَى».

  1. «پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: هرگاه یکی از شما اسلامش را نیکو و استوار گرداند (اسلامش اسلامی واقعی و به دور از هر تزلزل و شائبه‌ای باشد) در آن صورت، هر کار نیکی که انجام می‌دهد، ده برابر تا هفتصد برابر [جزا و پاداش] برایش نوشته می‌شود و هر گناهی که انجام می‌دهد، تنها یک گناه برایش نوشته می‌شود، تا [زمانی که] خدا را ملاقات کند».

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …