الحمدلله
در کل تحریم دو نوع است:
۱- تحریم ابدی، که در آن ازدواج مرد با زن برای همیشه ممنوع است.
۲- تحریم موقت، که در آن تا زمانی که زن در وضعیت خاصی قرار دارد، ازدواج با او ممنوع است ولی بمحض اینکه این وضعیت تغییر کرد، تحریم از بین میرود و ازدواج با او حلال میشود.
و اسباب تحریم ابدی عبارتند از : نسب، خویشاوندی ناشی از ازدواج (مصاهره)، شیرخوارگی.
أ- زنانی که به سبب نسب حرام ابدی شدهاند عبارتند از :
مادران، دختران، خواهران، عمهها، خالهها، دختران برادر و دختران خواهر.
ب- زنانی که به سبب مصاهره حرام ابدی شدهاند عبارتند از :
۱- مادر همسر، و در تحریم او آمیزش با دخترش شرط نیست بلکه به محض عقد دخترش حرام میشود.
۲- دختر زنی که با او آمیزش کرده است پس اگر مردی مادر را عقد کرد بدون اینکه با او آمیزش کند، دخترش برای او حلال است، به دلیل فرموده خداوند متعال :
{فَإن لَم تَکُونُوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلاَجُنَاحَ عَلَیکُم}.
«ولی اگر با مادرانشان همبستر نشده باشید گناهی (در ازدواج با چنین دخترانی) بر شما نیست».
۳- همسر پسر که به محض عقد حرام میشود.
۴- همسر پدر، بر پسر حرام است که با همسر پدرش ازدواج کند و این تحریم به محض اینکه پدرش او را عقد کرد حاصل میشود.
ج- تحریم ابدی به سبب شیرخوارگی :
خداوند متعال میفرماید :
{وَ أُمَّهَاتُکُمْ اللاَتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَوَاتُکُمْ مِنْ الرِّضَاعَهِ}.
«و مادرانی که به شما شیر دادهاند و خواهران رضاعیتان».
و پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید :
(الرَّضَاعَهُ تُحَرِّمُ مَاتُحَِرمُ الوَلاَدَهُ).
«شیرخوارگی حرام میکند آنچه را که نسب حرام میکند». متفق علیه
بنابراین شیردهنده مادر (رضاعی) است، در نتیجه تمام کسانی که از جانب مادر نسبی بر پسر حرام شدهاند، از طرف مادر رضاعی بر شیرخوار نیز حرام میشوند.
پس شیرخوار نمیتواند با افراد زیر ازدواج کند :
۱- زن شیردهنده، (مادر رضاعی) ۲- مادرزن شیردهنده ۳- مادرشوهر شیردهنده ۴- خواهرزن شیردهنده ۵- خواهرشوهر شیردهنده ۶- دختران پسر و دختر شیردهنده ۷- خواهرشیری.
اما خواهر زن بعنوان زنانی که بطور موقت حرام شدهاند تلقی می شد، و این دسته از محرمهای موقت عبارتند از:
زنانی که بطور موقت حرام شدهاند:
۱- خواهر زن :
{وَ أن تَجمَعُوا بَینَ الأُختَینِ إلاَّ مَا قَدسَلَفَ} ((نساء : ۲۳).
«و اینکه دو خواهر را با هم جمع آورید، مگر آنچه گذشته است» (که با ترک یکی از آندو خواهر، قلم عفو بر این کار که در زمان جاهلیت واقع شده است کشیده خواهد شد)».
۲- عمه یا خاله ی زن او :
به دلیل حدیث ابوهریره از پیامبر صلی الله علیه وسلم که فرمود : (لایجمع بین المرأه و عمتها ولا بین المرأه و خالتها).
«جمع بین زن و عمهاش، زن و خالهاش، جایز نیست». متفق علیه
۳- زنی که همسر مردی دیگر است و در عده او به سر میبرد : به دلیل فرموده خداوند متعال: {وَالمُحصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلاَّ مَا مَلَکَت أیمَانُکُم}. «زنان شوهردار (بر شما حرام شدهاند) مگر زنانی که (آنان را در جنگ دینی مسلمانان با کافران) اسیر کرده باشید، که بعد از پاک شدن رحم ایشان، برای اسیرکننده حلال میگردند اگرچه در ازدواج کسان دیگری باشند، به دلیل حدیث.
۴- زنی که سه بار طلاق داده شده، ازدواج او با شوهر اولش جایز نیست، مگر اینکه مرد دیگری بطور صحیح او را به ازدواج خود درآورده سپس او را طلاق دهد،
۵- ازدواج با زنان زناکار : برای هیچ زن و مردی جایز نیست که با مرد و زن زناکار ازدواج کند، مگر اینکه توبه کنند؛
خلاصه اینکه حرام بودن ازدواج با خواهر زن موقتی بوده و محرمیت او داخل در گروه زنانی است که «موقتاً نکاح با آنان حرام است» می شوند، و در گروه مصاهرت داخل نمی شود، هر چند که خواهر زن با مرد خویشاوندی هم دارد.
با این وجود که ازدواج با خواهر زن موقتا حرام است، اما این دلیل بر این نیست که خواهر زن یا خاله و عمه های زن همانند دیگر محارم مرد هستند، بگونه ایکه برای مرد جایز باشد که با آنها مصافحه و گفت و شنود داشته باشد و یا خلوت کند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:
(إیاکم و الدخول علی النساء، قیل یا رسول الله : أفرأیت الحمو و هو قریب الزوج کأخیه و ابن أخیه و عمه و ابنعمه و نحوهم قال : الحموالموت). متفق علیه .
«از داخل شدن بر زنان بپرهیزید، گفته شد ای رسول خدا! نظرت درباره حمو (نزدیکان شوهر مانند برادر شوهر و پسر برادر شوهر و عموی شوهر و پسر عموی شوهر و خواهر همسر یا عمه ی همسر و مانند آنها) چیست؟ فرمود : حمو مرگ است».
والله اعلم.