چرا بیشتر اهل دوزخ زنان هستند ؟

الحمدلله

مؤمنان گناهکاری که به دوزخ می‌روند، زنان اکثریت آنان را تشکیل می‌دهند. در بخاری و مسلم از طریق عباس روایت شده‌ که‌ رسول‎الله صلی الله علیه وسلم ضمن خطبه نماز کسوف فرمودند: «رایت النار و رایت اکثر اهلها النساء»

(دوزخ را دیدم و دیدم که بیشترین اهل دوزخ را زنان تشکیل داده‌اند).

در بخاری و مسلم از طریق ابی سعید خدری روایت شده‌ که‌ رسول‎الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«یا معشر النساء تصدقن. فانی رایتکن اکثر اهل النار. فقلن: و لم ذلک یا رسول‎الله، قال: تکثرن اللعن و تکفرن العشیر».

(ای گروه زنان صدقه کنید. زیرا من اکثریت شما را دوزخی یافته‌ام. سوال کردند: یا رسول‎الله! چرا؟ فرمودند: با توجه‌ به‌ اینکه‌ زیاد لعن و نفرین می‌کنید و از همسرانتان ناسپاسی می‌کنید).

در حدیثی دیگر که از طریق اسامه ین زید روایت شده‌، رسول‎الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

« قمت علی الباب النار، فاذا عامه من دخلها النساء» بخاری و مسلم آن را گزارش داده‌اند.

(دم در دوزخ ایستادم، اغلب کسانی که داخل دوزخ می‌شدند، زنها بودند).

در صحیح مسلم از طریق عمران بن حصین روایت شده‌ که‌ رسول‎الله صلی الله علیه وسلم  فرمودند: « ان اقل ساکنی الجنه النساء»

(زنان کمترین اهل بهشت را تشکیل می‌دهند).

این روایات با روایتی که در آن گفته شده است: هر کدام از اهل بهشت بیش از یک همسر دارد، منافاتی ندارد. زیرا منظور از زنانی که اکثریت آنها اهل دوزخ اند، زنان نوع بنی آدم هستد و همسران اهل بهشت از نوع حورالعین هستند.

دلیل اهل دوزخ بودن اکثریت زنها این است که زنان عموماً مغلوب هوس ها هستند و به زینت ناپایدار دنیا گرایش عمیق دارند. چون عقل‌ آنها ناقص و توان دیدن آنسوی قضایا را ندارند. بنابر این از عمل کردن برای آخرت و آمادگی برای آن ناتوانند. عامل دیگری اینکه‌ آنها به دنیا و زرق و برق آن گرایش دارند. با توجه به دلائل مذکور می‌توان گفت: زنها مؤثرترین عامل منصرف کننده  مردان از آخرت هستند. چون گرایش به سوی هوس در زنها بسیار زیاد است. لذا اغلب آنها خود و دیگران را از جهان آخرت بازمی‌گردانند و بسیار زود فریب می خورند و دعوت کسانی که آنها را به سوی آخرت فرا می‌خواند به‌ سختی اجابت می‌کنند. در عین حال میان آنها انسانهای شایسته‌ای وجود دارد که حافظ حدود خداوند، پایبند به اصول شریعت، فرمانبردار فرامین الهی و رسولش هستند و وارد بهشت می‌شوند. و در میان زنها کسانی یافت می‌شوند که در ایمان و اعمال نیک از بسیاری از مردان سبقت گرفته‌اند.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …