پیدرپیبودن ظهور نشانههای کبرای قیامت
صرفنظر از ترتیب نشانههای بزرگ قیامت، وقتی یکی از آنها آشکار گردد، علائم دیگر نیز پس از آن به وقوع میپیوندند؛ مانند مهرههای ستون فقرات که در پیِ یکدیگرند و فاصلهای در میانشان نیست.[۱]
طبرانی در معجم الأوسط، از ابوهریره س روایت نموده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «خُرُوجُ الآیَاتِ بَعْضُهَا عَلَى أَثَرِ بَعْضٍ، یَتَتَابَعْنَ کَمَا تَتَابَعُ الْخَرَزُ فِی النِّظَامِ»[۲]؛ «ظهور آن نشانهها پشت سر یکدیگر اتّفاق میافتد، همانگونه که مهرههای ستون فقرات پشت سر هم قرار میگیرند.»
امام احمد از عبدالله بن عمرو ب روایت نموده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «الْآیَاتُ خَرَزَاتٌ مَنْظُومَاتٌ فِی سِلْکٍ، فَإِنْ یُقْطَعِ السِّلْکُ یَتْبَعْ بَعْضُهَا بَعْضًا»[۳]؛ «آن نشانهها [همچون] مهرههایی چیدهشده [و پشت سر هم] در یک رشته هستند که اگر آن رشته پاره شود، یکی پس از دیگری به وقوع میپیوندد.»
به نظر میرسد – والله أعلم- که مراد از این علائم، نشانههای بزرگ قیامت است، زیرا ظاهر احادیث فوق دلالت میکند که هنگام ظهور این نشانهها، فرارسیدن قیامت بسیار نزدیک است.[۴]
ابن حجر میگوید: «بدون تردید ثابت شده که آن نشانههای بزرگ همچون یک رشتهاند که اگر پاره شود، به سرعت تمامی مهرههایش پراکنده و منتشر میشوند. و امام احمد نیز بر این باور است.»[۵]
[۱]– نک: القیامه الصّغری، صص ۲۱۷- ۲۱۸؛ أشراط السّاعه، ص ۲۴۵٫
[۲]– هیثمی میگوید: «این حدیث را طبرانی در معجم الأوسط نقل کرده و رجالش رجال روایت صحیح به شمار میروند غیر از عبدالله بن احمد بن حنبل و داود زهرانی که هر دو ثقه و مورد اعتمادند.»؛ مجمع الزوائد، ج ۷، ص ۳۳۱؛ آلبانی در صحیح الجامع، شمارۀ حدیث: ۳۲۲۲ آورده که این روایت صحیح است.
[۳]– المسند، تحقیق: احمد شاکر، شمارۀ حدیث: ۷۰۴۰، احمد شاکر اسناد روایت مذکور را صحیح دانسته است.
[۴]– نک: أشراط السّاعه، ص ۲۴۷٫
[۵]– فتح الباری، ج ۱۳، ص ۷۷٫