پذیرفتن پول شخصی که تعاملات ربوی دارد و حکم حج کردن با آن

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : من تابحال حج فرض را انجام ندادم، شخص از باب احسان به من پولی داد تا با آن به حج بروم، ولی این شخص معاملات ربوی زیاد می کند، آیا برای من جایز است با این پول به حج بروم؟

 

الحمدلله،

«اگر انسانی اهل ربا باشد و مقدار مالی را به شخصی صدقه دهد تا با آن حج کند، برای آن شخص ایرادی وارد نیست که با آن پول به حج برود، و اشکالی در قبول آن هدیه نیست، زیرا گناه ربا بر دوش صاحبش است، اما اگر کسی چنین مالی را از طریق شرعی دریافت کند؛ مثلا بعنوان هدیه یا صدقه به او بدهند، (گناهی بر وی نیست).

دلیل آنهم اینست چون رسول صلی الله علیه وعلی آله وسلم هدایای یهود را می پیرفتند، و از طعام آنها می خوردند و از آنها خریداری می کرد، با وجود آنکه یهود به رباخواری و حرام خورای و رشوه خواری معروف هستند.

بله! اگر فرض کنیم شخص گوسفندی را گله مردی بدزدد و بخواهد آن گوسفند را اهداء کند، اینجا حرام است، زیرا تو می دانی که این گوسفند ملک او (اهداء کننده) نیست، اما اگر تعاملات ربوی داشته باشد گناه آن بر خودش است، ولی اگر کسی (مقداری از اموال وی) را به روشی شرعی از او بگیرد، برایش مباح است، لذا به این زن می گوئیم : ایرادی ندارد که با آن مال حج کنی هرچند که اهداء کننده اهل ربا باشد».

“فتاوی ابن عثیمین” (۲۱/۱۰۵) .

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …