حج چگونه قبول می شود؟

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : چه اموراتی هستند که دانستن آنها برای آنکه حج مقبول باشد لازمند؟

 

الحمدلله،

«اموری که لازمست بداند تا حج یک مسلمان مقبول باشند، آنست که : نیت وی از حج برای رضای الهی باشد یعنی داشتن اخلاص، همچنین حج او بایستی بمانند حج رسول صلی الله علیه وسلم باشد، یعنی متابعت و پیروی از پیامبر صلی الله علیه وسلم در حج، و هیچ عمل صالحی پذیرفته نیست مگر با وجود این دو شرط اساسی : اخلاص، و پیروی از پیامبر صلی الله علیه وسلم. به دلیل آنکه الله متعال می فرمایند : « وَمَا أُمِرُوا إِلا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلاهَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاهَ وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ» (بینه ۵).

یعنی : « و به آنها دستوری داده نشده بود جز اینکه خدا را عبادت نند در حالی که دین خود را برای او خالص کنند، و نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند؛ و این است آیین مستقیم و پایدار».

و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ، وَإِنَّمَا لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَی». یعنی : «اعمال به نیت ها بستگی دارند و با هر کس مطابق نیتش رفتار می شود». متفق علیه

و فرمود : « مَنْ عَمِلَ عَمَلا لَیْسَ عَلَیْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ».

یعنی : «هرکس کاری کند که امر و دین ما بر آن نباشد، مردود است».

پس این دو مورد از مهمترین واجباتی است که حاجی باید در خود تطبیق کند، یعنی : داشتن اخلاص برای خداوند، و پیروی از (حج) پیامبر صلی الله علیه وسلم (و دوری از بدعت).

و پیامبر صلی الله علیه وسلم (در ایام حج مناسک حج را ادا می کردند، و به اصحاب خود فرمودند) : «(لِتَأْخُذُوا عنی مَنَاسِکَکُمْ». یعنی : « مناسک و روش حج خود را از من بیاموزید» روایت مسلم.

و همچنین از جمله امورات لازم اینست که : حج با مال حلال انجام شود، چرا که حج با مال حرام، حرام است، حتی بعضی از اهل علم گفتند : حج با مال حرام صحیح نیست، و بعضی دیگر نیز می گویند : اگر با مال حرام حج کردی، تو حج نکرده ای، بلکه شتری (که بر پشت او سوار شدی) حج کرده!

و همچنین باید از آنچه الله متعال نهی کرده دوری کند، چون می فرماید : « الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسُوقَ وَلا جِدَالَ فِی الْحَجِّ » (بقره ۱۹۷). یعنی : « حج، در ماه‏های معینی است! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کرده‏اند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست».

پس از آنچه خداوند بطور عام حرام کرده در ایام حج دوری ورزد، مانند اقوال و اعمال حرام و گوش سپردن به لهو و لعب و موسیقی و امثال اینها، و از آنچه تحریم آن خاص حج است خودداری کند، مانند آمیزش با همسر، و تراشیدن سر، و ممنوعات لباس احرام که پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا بیان کردند، و بعبارتی دیگر : باید از تمامی محظورات احرام اجتناب ورزد.

و همچنین شایسته است که حاجی در مال و عملش بذل و کرم داشته باشد و به اندازه تواناییش در حق برادرانش احسان داشته باشد، و از آزار و اذیت مسلمانان خودداری کند، چه در مشاعر باشد یا در خیابان و در ازدحام طواف و سعی و جمرات و غیره..

اینها اموراتی بودند که بر حاجی لازم است که رعایت کند، و هرکس با مردی از اهل علم همراه شود تا وی را تذکر دهد، او به تحقق این امورات نزدیکتر خواهد بود، و اگر (همراهی با اهل علم) میسر نبود، کتابهای مورد اعتقاد را قبل از رفتن به حج مطالعه کند، تا الله متعال بر حالت بصیرت و آگاهی عبادت کند».

فضیله الشیخ ابن عثیمین رحمه الله “فتاوی ابن عثیمین” (۲۱/۲۰) .

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …