پاسخ به شبهات و سوالات ملحدین

سوال: بنده جوانی مسلمان هستم و براساس تعالیم اسلامی تربیت شده ام و هم اکنون در ایالات متحده درس می خوانم و همان طور که می دانید در اینجا شیاطین انسی و جنی زیاد است. روزی یکی از ملحدین از من سوال کرد که الله بر هرچیزی قادر و توانا است و تو به این مساله ایمان داری حال سوال من این است که آیا الله توانایی دارد سنگ بزرگی را خلق کند و توانایی حرکت دادن آن را نداشته باشد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم: عادت و روش سلف صالح این بود که از نشست و برخواست با افراد اهل هواء و شبهه افکن دوری می کردند زیرا هم نشینی با چنین افرادی سبب مریض شدن قلب و ایجاد شک و شبهه در ایمان می شود. به خصوص کسانی که اهل علم نیستند و با فن مناظره و آداب آن آشنایی ندارند نباید با چنین افرادی رفت و آمد کنند و با آنها هم نشین شوند. لذا توصیه ی ما به شما این است که تا حد امکان از هم نشینی با چنین افرادی دوری کنید.

اما در جواب سوال ملحدی که گفته بود: آیا الله توانایی دارد سنگ بزرگی را خلق کند… باید گفت: این سخن باطل است زیرا الله بر هر چیزی قادر است و کسی که بر هر چیزی قادر و توانا است چگونه می تواند سنگی را خلق کند و بعد توانایی جابه جایی آن را نداشته باشد؟
مقایسه کردن افعال مخلوقات به خالق اشتباه است. این مانند ذره ای است در فضا که الله متعال آن را هرطور که بخواهد جابه جا می کند و هر زمان که بخواهد آن را نابود می کند. آیا تصور انسان به سنگی بزرگ تر از آسمان و زمین و افلاک می رسد؟ که الله متعال روز قیامت آسمان و زمین را نابود می کند.
بنابراین این سوال از ریشه اشتباه هست و الله متعال قادر است این سنگ بزرگ را خلق کند و آن را نابود کند این در حالی است که نابود کردن آن دشوار تر از جابه جایی آن است پس وقتی الله متعال قادر است آن سنگ بزرگ را نابود کند پس به جابه جایی کردن آن هم قادر است.

به این ترتیب هیچ چیزی مثل و مانند الله نیست و از آنچه که انجام می دهد سوال کرده نمی شود و کاری را بدون از حکمت انجام نمی دهد.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw