پاره‎ای از انواع سحر و جادو (۲)

بسیاری از مردم بر این باورند که هر کسی که این امور از او سر بزند از اولیای خداوند است و این چیزها را از کرامات او به حساب می‎آورند و کار به جایی رسیده که انجام دهندگان این امور را پرستش می‎کنند و از آنها امید، سود، زیان، حفاظت و یاری دارند؛ خواه آنان زنده باشند یا مرده، بلکه بسیاری از مردم در مورد افرادی از این جادوگران معتقدند که ایشان می‎توانند به طور مطلق در امور هستی تصرف کنند، از این رو باید تفاوت دشمنان خدا با اولیای خدا توضیح داده شود و ساحران، کاهنان، فال‎گیران و کسانی که جادو و امور خارق‎العاده‎ای انجام می‎دهند برای مردم مشخص باشند.

بدانید که هر کسی که امر خارق‎العاده‎ای انجام داد لازم نیست که حتماً ولی و دوست خدا باشد، چون جادوگران و شعبده‌بازان می‎توانند امر خارق‎العاده‎ای انجام دهند و آنچه منجمان و کاهنان از غیب می‎گویند در حقیقت اموری است که شیاطین با استراق سمع به اطلاع آنها می‎رسانند و اگر افرادی در لباس دینداری و صلاح ریاضت‎ها و کارهایی انجام می‎دهند در حقیقت شیاطین آنان را به آن کارها واداشته‌اند، مانند صوفیان و دیرنشینان نصارا و امثالشان که به هوا می‎پرند و به‌ کمک شیاطین روی آب راه می‎روند و جن‎ها و شیاطین برایشان آب، غذا و پول می‎آورند، گاهی این کارها را با دعاهای شیطانی، با حیله‎ها و داروهای خاص انجام می‎دهند مانند اینکه با استفاده از جیوه و روغن نارنج وارد آتش می‎شوند و آتش آنها را نمی‎سوزاند.

و گاهی با دیدن رؤیای راستین، به وقوع آنچه اتفاق نیفتاده استدلال می‎شود در حالی که ولی و دشمن خدا در این زمینه مشترک هستند. و این گاهی با نوعی احساس انجام می‎شود که انسان در خودش چیزی را احساس می‎کند و آنچه او حس نموده موافق با تقدیر می‎شود و همان‎طور می‎شود که او خبر داده است و گاهی با علم رمالی و زدن سنگریزه این امور خارق‎العاده و خبر دادن از غیب انجام می‎شود که این استدراجی است برای انجام دهندگان آنان؛ و حالات شیطانی که زیاد رخ می‌دهد.

خداوند در کتابش بین دوستان و دشمنان خود تفاوت گذاشته است، پس به کتاب خدا چنگ زنید چون هر کسی به کتاب خدا چنگ بزند گمراه نمی‎شود و بدبخت نمی‎گردد. خداوند متعال می‎فرماید: ﴿أَلَآ إِنَّ أَوۡلِیَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ۶٢ ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ وَکَانُواْ یَتَّقُونَ۶٣﴾ [یونس: ۶۲-۶۳]. «بدانید که بر دوستان الله هیچ ترس و هراسی نیست و آنان غمگین نمی‌شوند. آنان که ایمان آوردند و تقوا و پرهیزکاری پیشه می‌کردند».

پس خداوند متعال می‎فرماید: اولیا و دوستان او کسانی‌اند که ترس و اندوهی بر آنان نیست مؤمنان پرهیزکارند و خداوند شرط نگذاشته که باید از دوست و اولیای او امور خارق ‎العاده‎ای سر بزند، پس این دلالت می‎نماید که ممکن است که فرد ولی و دوست خدا باشد گر چه از دست او امور خارق العاده‎ای سر نزده باشد.

و خداوند متعال می‎فرماید: ﴿قُلۡ إِن کُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِی یُحۡبِبۡکُمُ ٱللَّهُ وَیَغۡفِرۡ لَکُمۡ ذُنُوبَکُمۡۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِیمٞ٣١﴾ [آل عمران: ۳۱] «بگو: اگر الله را دوست دارید، از من پیروی کنید تا الله شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد. و الله، آمرزنده­ی مهربان است». آل عمران: ٣١ پس اولیای خدا و دوستان خداوند کسانی‌اند که در ظاهر و باطن از پیامبر صلی الله علیه و سلم پیروی می‎نمایند و هر کسی بر خلاف این باشد مؤمن نیست چه برسد به اینکه ولی و دوست خداوند باشد. خداوند آنان را دوست داشته چون خداوند را دوست داشته‎اند و آنچه را که خدا می‎پسندد را می‎پسندند و آنچه خداوند را راضی می‎نماید راضی می‎شوند و از آنچه خداوند را ناراضی می‎کند ناخشنود می‎شوند و می‎بخشند به کسی که باید به او بخشیده شود و کسی را که نباید به او بخشیده شود نمی‎دهند. اصل ولایت یعنی محبت و نزدیکی، و اصل عداوت و دشمنی یعنی نفرت و دوری. و خلاصه اینکه اولیای خدا و دوستان او هستند که با انجام فرایض، نوافل و ترک کارهای حرام به خداوند نزدیکی می‎جویند و او را یگانه می‎دانند و چیزی را شریک و انباز او نمی‎کنند، گر چه امر خارق العاده‎ای به دست آنان ظاهر نشود.

پس اگر امور خارق العاده دلیلی بر ولایت الله می‎بود ساحران، کاهنان، منجّمین، دیرنشینان یهود، نصارا و بت‎پرستان از اولیای خدا به شمار می‎آمدند، چون هزاران امر خارق العاده از سوی شیاطین انجام می‎شود، شیاطین بر آنان فرود می‎آیند و این افراد در کردار و گفتار هم جنس شیطان‎ها هستند، چنان‎که خداوند متعال می‎فرماید: ﴿هَلۡ أُنَبِّئُکُمۡ عَلَىٰ مَن تَنَزَّلُ ٱلشَّیَٰطِینُ٢٢١ تَنَزَّلُ عَلَىٰ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٖ٢٢٢﴾ [الشعراء: ۲۲۱-۲۲۲]. «آیا به شما خبر دهم که شیطان‏ها بر چه کسانى نازل مى‏شوند؟ بر هر دروغ‏پرداز گنه‏پیشه‏اى نازل مى‏شوند».

و می‎فرماید: ﴿وَمَن یَعۡشُ عَن ذِکۡرِ ٱلرَّحۡمَٰنِ نُقَیِّضۡ لَهُۥ شَیۡطَٰنٗا فَهُوَ لَهُۥ قَرِینٞ٣۶﴾ [الزخرف: ۳۶]. «و هرکس از یاد پروردگار رحمان غافل شود، شیطانی بر او می‌گماریم که همواره همراه اوست».

شیطان‎ها افرادی را که ولی خوانده می‌شوند به هوا برده‎اند اما به محض اینکه آن فرد گفته است: لاإله إلاالله به زمین سقوط کرده است. بیشتر مردم دلیلشان بر ولایت کسی که به ولی بودنش معتقدند این است که بعضی از امور برای او کشف شده یا امور خارق العاده‎ای از او سر زده است، مانند اینکه به کسی اشاره کند و او بمیرد، یا به سوی مکه و غیره پرواز کند، یا روی آب راه برود و یا ظرفی را پر کند و یا بعضی وقت‎ها از غیب خبر دهد و یا گاهی از دید مردم پنهان گردد و یا مردم را از چیزهایی که به سرقت رفته‎اند با خبر کند و یا آنان را از حالت فردی که غایب است و یا از وضعیت مریضی باخبر سازد، یا اینکه افرادی او را به کمک طلبیده‎اند با اینکه آن جا نبوده یا مرده بوده حاضر شده است و به دادشان رسیده است.

این امور نشانه‌ی مسلمان بودن کسی نمی‎تواند باشد چه برسد به اینکه نشانه‌ی این باشد که آن فرد ولی خداست، بلکه اولیای خدا بر این اتفاق کرده‎اند که اگر کسی در هوا پرواز کرد و یا روی آب راه رفت نباید فریب او را خورد بلکه باید در این نگاه کرد که او تا چه حدی از فرامین پیامبر صلی الله علیه و سلم پیروی می‎کند و چه قدر با امر و نهی پیامبر صلی الله علیه و سلم موافق است. و این امور خارق العاده ممکن است از ولی خدا سر بزند و ممکن است از دشمن خدا سر زده باشد ، این امور خارق العاده از بسیاری از کفّار، مشرکین، یهود، نصارا، منافقین و اهل بدعت سر زده‎اند و آنها این امور را با کمک شیاطین انجام می‎دهند که نوعی استدراج برای آنهاست. پس جایز نیست که در مورد هر کسی که این امور از او سر بزند گمان برده شود که ولی خداست، بلکه اولیای خداوند با صفات و ویژگی‎های که برای آنان در قرآن و سنّت بیان شده شناخته می‎شوند. و اغلب این امور خارق العاده در افرادی یافت می‎شود که وضو نمی‎گیرند، نماز نمی‎خوانند، نظافت را رعایت نمی‎کنند، پاکیزه نیستند آن گونه که در شرع به طهارت و پاکی پرداخته شده است. و لباس‎هایشان کثیف است، با سگها زندگی می‎کنند به زباله‌دان‎ها پناه می‎برند، بویشان بد است، کارهای زشت انجام می‎دهند، در بازارها لخت و عریان راه می‎روند، به شریعت توهین می‎کنند و شریعت و حاملان آن را مسخره می‎کنند، عقرب و چیزهای کثیفی که شیطان دوست دارد می‎خورند، به خدا کافرند و بر غیر الله از قبیل قبرها و غیره سجده می‎برند، دوست ندارند صدای قرآن را بشنوند و از آن می‎گریزند و گوش دادن ترانه‎ها، اشعار و صداهای شیطانی را بر کلام خدا ترجیح می‎دهند. پس اگر از دست کسی امر خارق العاده‎ای انجام شد نمی‎تواند ولی و محبوب خدا باشد مگر آنکه در ظاهر و باطن پیرو پیامبر صلی الله علیه و سلم باشد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …