وقت نماز ضحی از چه زمان شروع می شود و چه موقع پایان می پذیرد و نماز ضحی چند رکعت است؟

الحمدلله

وقت نماز ضحی از وقتی شروع میشود که آفتاب به اندازه یک نیزه بالا رفته باشد، که تقریبا برابر است با ۲۰ دقیقه پس از طلوع آفتاب، و وقتش تا زوال آفتاب ادامه دارد، یعنی تا زمانیکه آفتاب درست وسط آسمان باشد، یعنی تقریبا حدود ۱۵ دقیقه قبل از اذان ظهر.

و بهترین اوقات ادای نماز ضحی وقتی است که گرما شدت گرفته باشد، یعنی کمی قبل از زوال آفتاب، زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: “صلاه الأوابین إذا رمضت الفصال من الضحی” (صحیح مسلم ۷۴۸ – ۱۴۴ – ۵۱۶/۱)، یعنی: “نماز اوابین (نماز ضحی) هنگامی است که سُم بچه شتر از شدت گرمای شن قبل از ظهر (ضحی) می‌سوزد”.

تعداد رکعات نماز ضحی :

حداقل آن دو رکعت است، و هیچیک از علما در این امر اختلافی ندارند. اما علما در مورد حداکثر تعداد رکعتهای نماز ضحی یا اوابین سه رای متفاوت دارند:

اول) حداکثر تعداد رکعات آن ۸ رکعت است. و این مذهب مالکیه و شافعیه و حنابله است، زیرا از أم هانی روایت است که گفت: (أن النبی صلی الله علیه وسلم یوم فتح مکه اغتسل فی بیتها فصلی ثمان رکعات) «پیامبر صلی الله علیه وسلم روز فتح مکه در خانه‌ی من غسل کرد و هشت رکعت نماز خواند». متفق علیه : بخاری (۱۱۷۶)، مسلم (۳۳۶).

دوم) حداکثر تعداد رکعات آن ۱۲ رکعت است، و این مذهب امام ابوحنیفه است. و دلیل ایشان حدیث ضعیفی از انس رضی الله عنه است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من صلی الضحی ثنتی عشره رکعه بنی الله له قصراً فی الجنه» روایت ترمذی

یعنی: هرکس دوازده رکعت نماز ضحی بخواند، خداوند برای او قصری در بهشت بنا می کند.

ولی این حدیث ضعیف است.

سوم) حداکثر تعداد رکعتهای نماز ضحی مشخص نیست، و انسان هر قدر توانایی داشت می تواند بصورت دو رکعت دو رکعت نماز بخواند و هر بار سلام دهد. و این رای ابن جریر طبری است که صحیح تر است، زیرا از معاذه روایت است که گفت: به عایشه گفتم که آیا پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز ضحی می خواند؟ عایشه گفت: «نعم! أربع رکعات، و یزید ما شاءالله» یعنی: آری، چهار رکعت می خواند، سپس هر قدر که خداوند وی را یاری می داد ادامه می داد. صحیح مسلم (۷۱۹).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …