اگر کسی مدت مدیدی را نماز نخوانده معتقد به وجوب آن هم بوده و به علت تنبلی و یا مسائل دیگر کوتاهی کرده این گونه افراد باید چه کنند (قضا، کفاره یا …)؟

الحمدلله

چنین شخصی باید توبه نماید و از این به بعد تمامی نمازهای فرض را در وقت خود بخواند. و اما در خصوص نمازهای فوت شده وی بین علما اختلاف است که آیا نمازها را قضا نماید یا خیر؟

ولی رای صحیح آنست که قضا لازم نیست و بهتر است برای جبران آنها سعی نماید نمازهای نوافل و رواتب را همراه با نمازهای فرض بخواند.زیرا از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (إن أول ما یحاسب به العبد یوم القیامه من عمله صلاته، فإن صلحت فقد أفلح و أنجح، و إن فسدت فقد خاب و خسر، فإن انتقص من فریضه شیئا قال الرب تبارک و تعالی : أنظروا هل لعبدی من تطوع، فیکمل بها ما انتقص من الفریضه ثم یکون سائر عمله علی ذلک)نسایی.

«اولین چیزی که در روز قیامت انسان از آن محاسبه می‌شود، نماز است، اگر نمازش صحیح باشد، رستگار شده و نجات می‌یابد و اگر خراب و ناقص باشد، زیانکار و خسارتمند می‌شود، و اگر در فرائض نقصی باشد خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید : ببینید آیا بنده‌ام نماز سنت دارد تا با آن کاستی‌های نمازهای فرضش کامل شود؛ سپس سایر اعمالش نیز به همین ترتیب مورد محاسبه قرار می‌گیرد».

بنابراین اگر کسی تا زمان توبه نمازهایش را نخوانده است، بهتر است در کنار نمازهای فرض پنجگانه، تا جایی که برایش مقدور است از نمازهای سنت و نافله مانند وتر و تحیت المسجد و نماز ضحی غافل نماند تا ان شاءالله خداوند در قیامت نمازهایی که قبلا نخوانده را با آن نمازهای سنت جبران کند.

والله اعلم.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …