وقت صلاه تهجد

کسی که تراویح خواند بعد موقع سحر می تواند تهجد بخواند (دررمضان)

الحمدلله،

نماز شب و یا تهجد، دارای فضیلت فراوانی هست، که خداوند متعال در قرآن آنرا از صفات متقین بیان کرده است:

{ إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَعُیُونٍ * آخِذِینَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذٰلِکَ مُحْسِنِینَ * کَانُوا قلیلاً مِّنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ * وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ} ﴿الذاریات: ۱۸-۱۵﴾.

«متقیان‌ در باغها و چشمه‌سارانند * آنچه‌ را پروردگارشان‌ به‌ آنان‌ عطا کرده‌ است می‌گیرند« زیرا آنها پیش‌ از این‌ نیکوکار بودند * به‌ این‌ وصف‌ بودند که‌ اندکی‌ از شب‌ را میخوابیدند * و در سحرگاه‌ استغفار می‌کردند».

و در سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم نیز فضیلت این نماز بیان شده است:

ابومالک اشعری روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : ” إن فی الجنه غرفا یری ظاهرها من باطنها و باطنها من ظاهرها، أعدها الله تعالی لمن أطعم الطعام، و ألان الکلام، و أدام الصیام، و صلی باللیل و الناس نیام” (صحیح ابن ماجه ۲۱۲۳)، یعنی: «در بهشت اتاقهایی است که از درون، بیرون آنها و از بیرون درون آنها نمایان است، خداوند آنها را برای کسی آماده کرده است که (به فقرا) طعام می‌دهند، و به نرمی سخن می‌گویند، و شبانگاهان در حالی که مردم در خوابند نماز می‌خوانند».

وقت نماز تهجد از بعد از نماز عشاء شروع شده، و تا طلوع فجر صادق ادامه دارد، بدلیل قول پیامبر صلی الله علیه و سلم که فرمودند:

” إن الله زادکم صلاه ، وهی الوتر ، فصلوها بین صلاه العشاء إلی صلاه الفجر “.
خداوند نمازی را بر شما افزوده، که نماز ووتر هست، پس آنرا بین نماز عشاء و نماز صبح بخوانید “.

و بهترین وقت شب ثلث اخیر (یک سوم پایان شب) میباشد که وقت نزول الهی است (نزولی که لایق به جلال و کمال خداوند هست و کیفیت آنرا نمیدانیم)، و دعاء در این وقت مستجاب هست، در حدیث صحیح وارد شده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:

«إن‌ الله‌ تعالی‌ ینزل‌ کل‌ لیله إلی‌ السماء الدنیا، حتی‌ یبقی‌ ثلث‌ اللیل‌ الأخیر، فیقول: هل‌ من‌ تائب‌ فأتوب‌ علیه‌؟ هل‌ من‌ مستغفر فأغفر له‌؟ هل‌ من‌ سائل‌ فیعطی ‌سؤاله‌؟ حتی‌ یطلع‌ الفجر».
” خداوند متعال‌، در هر شب‌ به‌ سوی‌ آسمان‌ دنیا فرود می‌آید تا آن‌که‌ چون‌ یک‌ سوم‌ اخیر شب‌ باقی‌ می‌ماند، می‌گوید: آیا توبه‌ کاری ‌هست‌ تا بر وی‌ توبه‌ بپذیرم‌؟ آیا آمرزش‌خواهی‌ هست‌ تا بر وی‌ بیامرزم‌؟ آیا درخواست‌کننده‌ای‌ هست‌ که‌ خواسته‌ وی‌ داده‌ شود؟ تا آن‌گاه‌ که‌ بامداد طلوع ‌می‌کند».

و اگر بیم آن باشد که در آخر شب نتواند برخیزد و نماز وتر و تهجدش را بخواند، بهتر است قبل از خوابیدن نمازش را بخواند، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: ” من خاف أن لا یقوم من آخر اللیل فلیوتر أوله ، ومن طمع أن یقوم آخره فلیوتر آخر اللیل ، فإن صلاه آخر اللیل مشهوده ، وذلک أفضل “.
یعنی: ” کسی که بیم آن داشته باشد که آخر شب بیدار نشود پس اول شب نماز وترش را بخواند، و کسی که امید داشته باشد که بتواند آخر شب بیدار شود پس آخر شب نمازش را بخواند، زیرا نماز آخر شب مشهود است (ملائکه آنرا مشاهده میکند) و این بهتر است”.

و بهتر است در ابتدای شب بخوابد و سپس در ثلث اخیر شب برخیزد و نمازش را بخواند.

و شب از وقت اذان مغرب شروع میشود و تا اذان فجر ادامه دارد، لذا میتوان این ساعات را تقسیم بندی کند تا وقت یک سوم اخیر شب معلوم شود.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …