وقایع ایلاء، تخییر و تبانی عایشه و حفصه به گونهای بیان شدهاند که گویا وقایع زمانهای مختلفی هستند و برای افراد ظاهر بین این شبهه پیش میآید که رسول اکرم صلی الله علیه و سلم از ازواج مطهرات همیشه آزردگی خاطر داشتند. در حالی که در واقع، این هرسه مورد همزمان روی دادهاند. در صحیح بخاری، «کتاب النکاح، باب موعظه الرجل ابنته» از ابن عباس صریحاً نقل شده که کنارهگیری آن حضرت از ازواج مطهرات بر اثر توطئه آنها، سبب نزول آیه تخییر و افشای راز، مربوط به یک زمان هستند.
حافظ ابن حجر در بیان اسباب متعدد کنارهگیری آن حضرت مرقوم میدارد:
«وهذا هو اللائق بمکارم أخلاقه صلی الله علیه و سلم وسعه صدره وکثره صفحه وإن ذلک لم یقع منه حتى تکرر موجبه منهن» (فتح الباری ۹ / ۲۵۴).
«با مکارم اخلاق و گشادهدلی و کثرت عفو آن حضرت همین مناسب است، و آن حضرت تا زمانی که از آنها کراراً اینگونه حرکات را مشاهده نکرده بودند، اقدام به چنین عملی نمیکردند».