به همین سبب است که هر کس میخواهد سلفی باشد، همان طور که قرآن و سنت را یاد میگیرد باید راه و روش سلف صالح اعم از صحابه، تابعین و تبع تابعین را نیز یاد بگیرد، چرا که آنان این دعوت را به صورت صحیح به ما نقل کردهاند.[۱]
[۱] چون فهم نصوص شرعی بدون مراجعه به فهم سلف صالح استناد به عملشان فهمیده نمیشود. و گزاف نگفتم اگر بگوییم: آلبانی یکی از اولین افرادی است که راه درمان انحراف را با نصوص قرآن و سنت مطابق فهم سلف زنده کرده است و بسیاری از فقهای متأخرین – بویژه اشعریها و طرفداران علم کلام – در برابر این منهج سلفی سر و صدا راه انداختند، حال آن که در حقیقت این راه محفوظ ماندن از اشتباه و لغزشها و استنباط به روش اهل کلام و کسانی است که راه آنان را در پیش میگیرند، قبلاً حدیث رخصت در زیارت قبور را به عنوان مثال ذکر کردیم که فقهای متأخر شافعی با فهم ام المرمنین عایشه از نسخ این حدیث مخالفت کرده بودند.