نها شخص خطاکارِ گناهکار است که احتکار می‌کند

احتکار:

ابن کثیر در کتاب النّهایه می‌گوید: «طعام را احتکار کرد، یعنی: آن را خرید و انبار کرد تا کمبود پیدا کند و قیمتش فزونی یابد». اسم این عمل «حُکْر و حُکره» است.

اصل در تحریم احتکار، روایت مسلم، ترمذی، ابن ماجه و ابوداوود از معمّر بن ابی معمّر است که پیامبر صلی الله علیه وسلم در آن فرموده است:

«لَا یَحْتَکِرُ إِلَّا خَاطِئٌ». [۱]

«تنها شخص خطاکارِ گناهکار است که احتکار می‌کند».

نیز، احمد از معقل روایت کرده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَنْ دَخَلَ فِی شَیْءٍ مِنْ أَسْعَارِ الْمُسْلِمِینَ لِیُغْلِیَهُ عَلَیْهِمْ، فَإِنَّ حَقًّا عَلَى اللهِ أَنْ یُقْعِدَهُ بِعُظْمٍ مِنَ النَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ».[۲]

«هرکس در قیمتِ (کالاهای) مسلمانان دخالت کند تا آن را افزایش دهد، حقِّ خداوند است که وی را در روز قیامت در آتش بسیارِ عظیمی بنشاند» و ابن ماجه از عمرس روایت کرده است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«مَنِ احْتَکَرَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ طَعَامَهُمْ، ضَرَبَهُ اللَّهُ بِالْجُذَامِ وَالْإِفْلَاسِ».[۳]

«هرکس طعامِ مسلمانان را احتکار کند، خداوند وی را به جذام و ورشکستگی گرفتار می‌کند».

[۱]– صحیح مسلم (۱۶۰۵).

[۲]– السلسله الضعیفه (۶۶۴۶)، آلبانی گوید: ضعیف.

[۳]– ابن ماجه (۴۲۴)، آلبانی گوید: ضعیف.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …