نمونه‌های از آداب دعوتگر در دعوت

نخست به مهمترین امور بپردازد، در سطح فهم مردم با آن‌ها حرف بزند، و در تمامی امور از حکمت کار بگیرد طوری که رفتارش با لطف، ملایمت و نرمی همراه باشد، و از شدت در جایی که به آن نیاز است کار بگیرد، و هرگاه به نصیحت پرداخت با جملات کوتاه و با بهترین وجه باشد، و نباید نصیحتش به طول انجامد و موجب خستگی مخاطبین شود. و نه هم از آن‌ها دوری گزیند طوری که مدت زیادی بر آن‌ها بگذرد و در نتیجه قلب‌هایشان سخت گردد و سنگدل شوند.

عبدالله بن مسعود رضی الله عنه می‌گوید:

«کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَتَخَوَّلُنَا الْمَوْعِظَهَ فِی الأَیَّامِ، کَرَاهَهَ السَّآمَهِ عَلَیْنَا»[صحیح بخاری: ۶۸ و ۶۴۱۱] و [صحیح مسلم: ۲۸۲۱]

«پیامبر صلی الله علیه وسلم بعضی روزها به ما موعظه می‌کردند، زیرا دوست نداشتند که سبب خستگی و دلسردی ما گردد».

دعوتگر ممکن الخطا است و از واقع‌شدن در گناه و مخالفت سنت معصوم نیست، از اینرو به وی توصیه می‌شود که به استغفار و توبه روی بیاورَد و نفس خود را مورد محاسبه قرار دهد و نصیحت دیگران را بپذیرد و نباید ارتکاب گناه مانع استمرار دعوت وی شود.

به حسن بصری رحمه الله گفتند:

فلانی به موعظه نمی‌پردازد و می‌گوید: می‌ترسم که چیزی بگویم اما خودم آن را انجام ندهم، حسن بصری رحمه الله فرمود: و چه کسی از ما آنچه را که می‌گوید انجام می‌دهد، اینگونه شیطان بر وی غالب می‌شود که نه کسی را به معروف امر، و نه هم از منکر نهی می‌کند.

و مالک رحمه الله از ربیعه رحمه الله نقل کرده که سعید بن جبیر رضی الله عنه می‌گفت:

اگر فردی به معروف امر نکند و از منکر نهی نکند به این خاطر که هیچ چیز قابل نکوهشی در وی نمانَد، هیچکسی امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کرد.
مالک رحمه الله گفت: (سعید بن جبیر) راست گفته! و کیست که در او چیزی نیست.

ابن کثیر رحمه الله در تفسیر این آیه کریمه:

 ﴿أَتَأۡمُرُونَ ٱلنَّاسَ بِٱلۡبِرِّ وَتَنسَوۡنَ أَنفُسَکُمۡ وَأَنتُمۡ تَتۡلُونَ ٱلۡکِتَٰبَۚ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ۴۴﴾ [البقره: ۴۴].

«آیا مردم را به نیکی فرمان می‌دهید، و خودتان را فراموش می‌کنید، درحالی که شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید؟! آیا نمی‌اندیشید؟!».
می‌گوید:
«پس امر به معروف و انجام آن واجب است، و بر مبنای صحیح‌ترین اقوال علمای سلف و معاصر، با ترک‌نمودن یکی از آن دو، دیگری ساقط نمی‌شود (یعنی با انجام ندادن معروف امر به معروف ساقط نمی‌شود)، برخی از علما رحمهم الله گفته‌اند: مرتکب گناهان نباید دیگران را از ارتکاب آن نهی کند، ولی این قولی ضعیف است. و ضعیف تر از این قول، استدلال آن‌ها به این آیه است، درحالی که آیۀ کریمه برای آن‌ها در این مسأله حجت و دلیل نیست. و درست آن است که عالم به معروف امر بکند اگرچه خودش آن را انجام ندهد، و از منکر نهی بکند اگرچه خود مرتکب آن شود».

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …