نمونه‌هایی از جلوگیری شریعت اسلام، از راه‌هایی که در مسائل قبور، به شرک می‌انجامد

شریعت اسلام برای پاسداری از توحید همه راه‌هایی را که به شرک می‌انجامد به شدت بند نموده است. از جملۀ این راه‌ها مسائل مربوط به قبور و تعظیم مردگان و غلو در مورد شخصیت ایشان و مزارهایشان هست؛ زیرا اولین شرکی که در روی زمین به وقوع پیوست، با غلو و زیاده روی در مورد صالحان و قبرهایشان صورت پذیرفت، آن همان چیزی بود که در قوم نوح علیه السلام به وقوع پیوست.

از جمله دلایل بر جلو گیری شریعت اسلام از چنین راه‌ها، نهی شدید رسول الله  صلی الله علیه و سلم از اینکه قبرها، مساجد و جایگاه‌های عبادت قرار داده شود.

  • از ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها روایت است که گفت: رسول الله صلی الله علیه و سلم در بیماری که منجر به وفات‌شان گردید، فرمودند: «لعنهُ الله على الیهود والنصارى، اتَّخذوا قبورَ أنبیائهم مساجد» یعنی: «لعنت الله بر یهود و نصاری باد که قبرهای پیامبران‌شان را مسجدها قرار داده‌اند». عایشه رضی الله عنها می‌فرمایند: «اگر این تحذیر از رسول الله  صلی الله علیه و سلم نمی‌بود قبر وی نمایان کرده می‌شد، ولی می‌ترسیدند که قبرشان مسجد گرفته شود» متفق علیه[۱].
  • از ابو هریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «قاتَلَ الله الیهودَ والنّصَارى، اتَّخَذوا قُبورَ أنبیائِهم مَساجِد»[۲] یعنی: «الله یهود و نصاری را بکشد که قبرهای پیامبران‌شان را مسجدها قرار دادند».
  • در صحیحین از ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها روایت است که ام حبیبه و ام سلمه کلیسایی را در سر زمین حبشه دیده بودند، که پر از تصاویر بود برای رسول الله صلی الله علیه و سلم بازگو نمودند، حضرت فرمودند: «آن‌ها هر وقت بین‌شان انسان نیکو کاری می‌مرد، بر روی قبرش مسجد بنا می‌کردند و آن تصاویر را در آن رسم می‌کردند، آن‌ها نزد الله بدترین خلق می‌باشند»[۳].

 

 

[۱]– بخاری در صحیح خود با شماره (۱۳۳۰)، و مسلم در صحیح خود با شماره (۵۲۹) این حدیث را روایت کرده‌اند.

[۲]– این حدیث را بخاری با شماره (۴۳۷)، و مسلم با شماره (۵۳۰) در کتاب صحیح خویش روایت کرده‌اند.

[۳]– این حدیث را بخاری با شماره (۴۲۷)، و مسلم با شماره (۵۲۸) در کتاب صحیح خویش روایت کرده‌اند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …