نظر علمای بزرگ اهل سنت و جماعت ایران در باب توسل به صالحین فوت شده [همچون انبیاء، امامان، اولیاء]

الله متعال می فرماید:

{فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ}
  «اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید»
                   (نحل/۴۳)

»مولانا عبدالحمید:
«الله واسطه نمی خواهد، الله را بدون واسطه ندا کنید، الله در قرآن هم هیچ کجا اشاره ای نکرده شما کس دیگری (غیر الله) را صدا کنید، الله در قرآن می گوید: الله را فرا بخوانید»

»شیخ محمد صالح پردل:
«اگر سر قبر مُرده (صالحین فوت شده) حتی پیامبر -صلی الله علیه وسلم- باشد، بروید و بگویید: شفاء بده، مشکلم حل بکن، این شرک ست»

»مولانا نظر محمد دیدگاه:
«اهل سنت باشید، قبر پرستی نزد ما حرام ست، کسی را غیب دان غیر از الله بدانیم، نزد ما کُفر است»

»مولانا محمد حسین گُرگیج:
«این توسل ناجایز می باشد، که کسی (صالحین فوت شده) را صدا کنید، و بگویید فلان عرض من را به الله برسان، این واسطه و شفیع قرار دادن صالحین فوت شده را علماء رد کرده اند و این عمل شرک می باشد»

»مولانا خیر شاهی:
«الله که این همه بهت نزدیکه، پس چرا شما دنبال این و آن می گردید، چرا دیگری را (بین خود و الله) واسطه قرار دهید، الله در قرآن می فرماید من نزدیکم، حتی رسول الله -صلی الله علیه وسلم- نباید (در هنگام دعا کردن) بین بنده و الله واسطه قرار بگیرد»

»مولانا نعمت الله توحیدی:
«اطاعت ما از الله و رسولش وسیله نجات ما می باشد، لیکن ندا کردن نبی را، اولیاء را وسیله نجات نیست، بلکه وسیله ی بر بادی می باشد»

» در نزد اهل سنت و جماعت:
به هیچ وجه به فریاد خواندن یا واسطه و شفیع قرار دادن صالحین فوت شده بین بنده و الله متعال جایز نیست و همه این علمای گرامی به اجماع این عمل را نادرست خوانده و آن را شرک می دانند.

با این حال می بینیم:
روافض و اهل قبور، برای اثبات عقاید شرک آلود خود و فریب مردم عادی اهل سنت و جماعت می گویند: فقط وهابی ها به فریاد خواندن و یا واسطه و شفیع قرار دادن صالحین فوت شده را قبول ندارند، حالا یک سوال، آیا این علمای اهل سنت و جماعت نیز وهابی هستند.

#الله_متعال_می_فرمایید :

أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ
(الزمر)۳

آگاه باش، دین خالص از آن خداست. و آنانیکه جز او (کسانی دیگری) را دوست میگیرند، و (میگویند) « ما اینها را پرستش نمیکنیم، جز برای آنکه ما را به خداوند نزدیکتر گردانند. » بیگمان در چیزیکه ایشان در آن اختلاف میورزند، خداوند در میان شان حکم میکند. و خداوند کسی را که دروغگو و ناسپاس است، هرگز رهیاب نمیسازد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …