میراث خواهرِ پدری

حالت های میراث خواهر پدری:
میراث خواهر پدری چهار حالت دارد:
۱- خواهر پدری یک دوم از ماترک ارث می برد به شرطی که خواهری نداشته باشد. و نیز برادری نداشته باشد. اصل وارث مذکر نباشد، برادر و خواهر حقیقی نباشد.
۲- خواهر پدری دو سوم از ماترک را به ارث می برند به شرطی که دو یا بیش از دو خواهر باشند. برادری نداشته باشند، اصل وارث مذکر نباشد، فرع وارث نباشد، خواهر و برادر تنی نباشد.
۳- خواهر پدری یا خواهران پدری یک ششم ارث می برند در صورتی که یک خواهر حقیقی همراه آنها باشد؛ برادری نداشته باشد؛ فرع وارث نباشد، اصل وارث مذکر نباشد، یک یا چند برادر تنی وجود نداشته باشد.
۴- یک یا چند خواهر برادری بنا به تعصیب ارث می برند در صورتی که همراه آنها برادرشان باشد که در این صورت سهم هر خواهر نصف سهم برادر می باشد: «لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ» یا اینکه همراه فرع وارث از زنان باشد مانند دختران.
مثال۱: چون شخصی بمیرد و وارثان وی مادر، خواهرِ پدری و دو برادر مادری باشند، سهم مادر یک ششم، سهم خواهر پدری یک دوم و سهم دو برادر مادری یک سوم خواهد بود.
مثال۲: چون شخصی بمیرد و وارثان وی همسر، دو خواهر پدری و پسرِ برادرِ پدری باشد، سهم همسر یک چهارم، سهم دو خواهر پدری دو سوم، و باقی ماترک از آنِ پسرِ برادرِ پدری خواهد بود.
مثال۳: چون شخصی بمیرد و وارثان وی مادر، خواهر تنی، خواهر مادری و دو خواهر پدری باشند، سهم مادر یک ششم، سهم خواهر تنی یک دوم، سهم خواهر مادری یک ششم و سهم دو خواهر پدری یک ششم می باشد.
مثال۴: چون فردی بمیرد و وارثان وی مادر، دو خواهر پدری و برادر پدری باشد، سهم مادر یک ششم و باقی ماترک برای خواهران برادری و برادرشان می باشد. هر خواهر نصف برادر.
مثال۵: چون زنی بمیرد و وارثان وی شوهرش، دختر و خواهر پدری اش باشند، سهم شوهر یک چهارم، سهم دختر یک دوم و باقی ماترک برای خواهرِ پدری خواهد بود.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …