میراث برادر و خواهر مادری

برادر و خواهر مادری تفاوتی با هم ندارند و هر دو به یک اندازه ارث می برند. و مادر بر مبنای حجب نقصان مانع ارث بردن آنها می شود.

میراث خواهر و برادر مادری دو حالت دارد:  
۱- برادر یا خواهر مادری یک ششم ارث می برد به شرط عدم وجود فرع وارث، عدم اصل وارث مذکر و اینکه تنها باشد.
۲- خواهر یا برادر مادری یک سوم ارث می برد به شرط اینکه دو یا بیش از دو نفر باشند. فرع وارث نباشد، اصل وارث مذکر نباشد.
خداوند متعال می فرماید: «وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلاَلَهً أَو امْرَأَهٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن کَانُوَاْ أَکْثَرَ مِن ذَلِکَ فَهُمْ شُرَکَاء فِی الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِیَّهٍ یُوصَى بِهَا أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَآرٍّ وَصِیَّهً مِّنَ اللهِ وَاللهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ» (نساء: ۱۲) «و اگر مرد یا زنی که از او ارث می‌برند کلاله (بی فرزند و بی پدر) باشد و برای او برادر یا خواهر (مادری) باشد؛ پس برای هریک از آن دو یک ششم است و اگر آنها بیش از این باشند؛ در یک سوم شریک اند، پس از انجام وصیتی که به آن سفارش شده و بعد از ادای دَین، (به شرط آنکه) زیانی (به ورثه) نرساند، این (حکم و) سفارش الله است و الله دانای بردبار است».
مثال۱: اگر فردی بمیرد و وارثان وی: همسر، برادرِ مادری و پسر عموی تنی باشد، سهم همسر یک چهارم، سهم برادرِ مادری یک ششم و باقی ماترک برای پسر عموی تنی می باشد.
مثال۲: چون زنی بمیرد و وارثان وی شوهر، دو برادر مادری و عموی تنی باشد، سهم شوهر یک دوم، سهم دو برادر تنی یک سوم و باقی ماترک برای عمو خواهد بود.
۳- چون فردی بمیرد و وارثان وی مادر، پدر و دو برادرِ مادری باشند، سهم مادر یک ششم و باقی ماترک از آن پدر خواهد بود. و دو برادر مادری به دلیل وجود پدر ارث نمی برند.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …