من کلی روزه ی قضا دارم ولی تاکنون معتقد بودم که نیازی به ادای روزه قضا نیست! حال چکار کنم؟

حکم روزه قضا چیست؟ من تاکنون اعتقاد به ادای روزه قضا نداشتم با اینکه تمام ماههای رمضان بجز روزهای که عذرشرعی داشتم را روزه گرفتم اکنون در حدود —- روز قضا دارم اگر عمر کفاف ندهد حکمش بعد از فوت برای فرزندانم چیست؟

 

الحمدلله،

قول راجح اینست که تمامی روزهایی را که نگرفته اید، باید قضا نمایید.

{البته بعضی از علما گفته اند: اگر کسی بدون داشتن عذری روزه های رمضان را نگیرد، دیگر نیازی به قضا نیست، زیرا هر عبادتی که وقتش معین و مشخص است وقتی که انسان عمداً و قصداً آن عبادت را ترک کند؛ الله تعالی انجام آنرا بعد از وقت قبول نمی کند بنابراین در قضا آوردن فایده ای نیست و لذا فقط باید صادقانه توبه کند و به بخشش خداوند امیدوار باشد. ولی اگر کسی عذری (سفر یا مرض یا حیض یا نفاس) داشته باشد و بخاطر وجود عذر روزه اش به قضا افتاده باشد، او بایستی روزه هایش را قضا کند}. به فتوای (۱۷۵۱) مراجعه نمایید.

پس بهتر است یک برنامه ریزی کنید تا همه ی روزها را قضا نمایید و سعی کنید تا هرچه زودتر تمام کنید، زیرا یکسال ۳۶۵ روز است و شما در طول دو سه سال فرصت بسیار زیادی دارید..

و اگر عمر کفاف نکرد، در اینصورت بعضی از علما فرموده اند که فرزندان متوفی نمی توانند بجای او روزه بگیرند، چنانکه امام احمد رحمه الله معتقد است که قضا مخصوص نذر است، و روزه ی فرض از جانب میت قضا آورده نمی شود لیکن باید بجای هر روز نصف صاع از ترکه ی میت، صدقه داده شود، امام احمد رحمه الله از این حدیث استدلال نموده است :« لا یَصُومُ أَحَدٌ عَنْ أَحَدٍ، وَ لا یُصَلِّی أَحَدٌ عَنْ أَحَدٍ »

«هیچ کسی بجای کسی دیگر روزه نگیرد، و هیچ فردی بجای فردی دیگر نماز نخواند.» مصنف عبدالرزاق (۱۶۳۴۶)

ولی اکثر ائمه می گویند که بین روزه ی نذر و فرض تفاوتی نیست، و می توان هر دو را از جانب میت قضا آورد؛ زیرا عائشه «رضی الله عنها» می گوید:رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمودند:« مَنْ مَاتَ وَ عَلَیْهِ صِیَامٌ صَامَ عَنْهُ وَلیُّهُ»«هر کس مرد و روزه ای بر او واجب بود، ولیّ او بجایش روزه بگیرد.» بخاری (۱۹۵۲)، مسلم (۱۱۴۷).

ولی شما باید احتیاط کنید و از همین الان شروع به قضای روزه هایتان نمایید و نباید سستی نمایید و آنر به امید جبران توسط فرزندانتان به تاخیر بیاندازید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …