مقدار پولی که باید بعنوان فدیه ی هر روز از روزه ی رمضان داد چقدر است؟

مقدارپول فدیه یک روز روزه یک نفر درافغانستان چند افغانی میشود؟ اگریک شخص خارج از افغانستان زندگی میکند درباره فدیه روزه آن هم لطف نموده معلومات بدهید.

 

الحمدلله،

اولا: هرکسی نمی تواند بجای گرفتن روزه فدیه بدهد، بلکه کسانی مانند زن حامله یا پیرمرد و پیرزن مریضی که امید بهبودی ندارند می توانند بجای گرفتن روزه، فدیه بدهند.

دوما: آنچه که بعنوان فدیه باید پرداخت شود، اینست که باید به ازای هر روز، یک نفر را طعام دهد بگونه ایکه فرد سیر شود.

زیرا از انس بن مالک روایت است : (أنه ضعف عن الصوم عاما فصنع جفنه ثرید و دعا ثلاثین مسکینا فأشبعهم) «اوسالی دچار ضعف شد بطوریکه نتوانست روزه بگیرد، پس کاسه‌ای ترید گوشت درست کرد و سی مسکین را دعوت و آنها را سیر کرد». [الإرواء ۲۱/۴]

و لذا مقید نشده که حتما گندم یا برنج باشد، بلکه مهم دادن طعامی که معمولا فرد خود از آن تغذیه می کند به فقرا می باشد تا سیر شوند.

 

سوما: علما در مورد اینکه آیا می توان بجای طعام، پول نقد داد یا خیر، اختلاف نظر دارند. و اکثر قریب به اتفاق علما آنرا جایز نمی دانند، یعنی دادن پول نقد را بجای دادن طعام جایز نمی دانند و گفته اند که باید حتما طعام داده شود نه پول نقد..

البته بر اساس مذهب احناف جایز است که بجای طعام، پول نقد داد.

 

اما اگر بر اساس مذهب احناف بپذیریم که دادن پول نقد بجای طعام به مساکین جایز باشد، در اینصورت شما بایستی:

تعیین کنید که هزینه ی یک وعده غذای یک نفره که بتواند وی را سیر کند، چند افغانی است؟

البته باید غذایی را در نظر بگیرید که معمولا جزو غذای رایج منطقه ی شما است. مثلا در شمال کشور ایران مردم بیشتر برنج مصرف می کنند، حال باید حساب کرد که هزینه ی یک وعده غذای همراه با برنج چقدر می شود.. و شما که در افغانستان هستید، باید بر اساس غذای رایج منطقه ی خود حساب کنید که یک وعده غذای رایج چند افغانی می شود، سپس پول آن وعده غذا را به یک فرد مسکین و فقیر بدهید.

و یا می توانید بجای این کار، یک نفر فقیر را دعوت کنید و وی را غذا دهید تا سیر شود، و اگر لازمست تا فدیه ی یک ماه را بدهید، سی نفر را به صرف نهار دعوت کنید!

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …