سنت رسول الله نیز مصدر دوم در اسلام است به همین سبب، منهج صحیح نیازمند شناخت سنت و اجرای آن است و هرکس نسبت به سنت او آگاه باشد و از آن پیروی کند، به راه حق و صواب است. و این صفات منطبق با حالات صحابه و پس از آنها بزرگان اهل حدیث و سنت میباشد (و آنها همان کسانی هستند که جز قول و سخن رسول الله را یاری و نصرت نمیکنند و جز به او نسبت داده نمیشوند و او داناترین مردم نسبت به سنتش و پیرو آن است، اما تفرقه و اختلافات بسیاری در میان متأخرین به وجود آمد.»[۱]
به همین طریق و به همین شکل، مبانی سالم و درست منهج صحیح در شناخت اصول و فروع دین را پایهریزی کردند پس هرکس میخواهد در مورد چیزی از قرآن و سنت شناخت پیدا کند، بر آنچه الله و رسول گفتهاند، بنگرد. از او یاد گیرد، با آن سخن گوید، به آن بنگرد و تفکر کند و به آن استدلال کند؛ و این اصل منهج اهل سنت است.
اما مخالفین این منهج، از قاعدهی آن مواظبت نکرده و بر گامهای آن ملتزم نیستند زیرا آنها به جای اینکه از نگریستن در آنچه الله و رسولش گفتهاند، آغاز کنند، از آنچه عقلهایشان میفهمد شروع کردند چنانکه متکلمان چنین روشی داشتند و یا آنرا با روح و وجدان خویش چشیدند – مانند کاری که صوفیه میکنند – که اگر سنت موافق با آن بود بدان بها میدهند و در غیر این صورت برایش ارزشی قائل نمیشوند و اگر سنت مخالف با آن بود، با تفویض یا تحریف و تاویل از آن روی میگردانند.»[۲]
امروزه نیز بسیار زیاد شاهد این شکل از مخالفت با منهج اسلامی هستیم.
امروزه به سبب نفوذ فرهنگ و تمدن غرب و موفقیتهای آن در عرصهی نظامی، سیاسی و برتری علمی و نفوذ فرهنگی و تأثیر چشمگیر آن بر عقول و نفوس، در برابر شناخت نادرست از اسلام و اصول و فروع آن، بسیاری فکر و فلسفهی غرب را دریافت کرده و بدان شکل اسلامی بخشیدهاند به این گمان که از آن دفاع میکنند و اسلام را به شکلی نو به جوانان عرضه میکنند.»[۳]
[۱] – ابن تیمیه: منهاج السنه، ج ۳، ص ۴۶
[۲] – ابن تیمیه، الفرقان بین الحق و الباطل، ص ۴۷٫
[۳] – مانند سخنانی که دربارهی دموکراسی نظام اسلام یا سوسیالیست بودن آن گفته میشود همچنین آزادی و قابلیت نو شدن و دیگر مصطلحاتی که مربوط به فلسفه و تاریخ و تمدن غرب است و فلسفهی غرب دارای مدلولات و معانی مختلف و متفاوتی است و در مقابل نظام اسلام نیز عقیده، شریعت، تاریخ و تمدن مربوط به خود را دارد.