گرفتن کتاب خدا یعنی تمسک به آن و عمل نمودن به آنچه در آن آمده است، اما در مورد اهل بیت رضی الله عنهم آنچه در حدیث صحیح از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم نقل شده این است که ایشان صلى الله علیه و آله و سلم در مورد آنها وصیت نمود که مورد توجه باشند و حقوقی که خداوند متعال برای ایشان مقرر نموده به آنها داده شود.
ویکی از علمای اهل سنت که حدیث ثقلین را صحیح قرار داده علامه محمد ناصر الدین آلبانی رحمه الله است که با توجه به همه طرق حدیث آن را صحیح شمرده است،
اما او در مورد معنا و مفهوم حدیث چیزی میگوید که کاملاً با آنچه شیعه از حدیث
میفهمند مخالف است، و این متن کلام شیخ البانی رحمه الله است:
«خواننده محترم بدان که معروف است که شیعه از این حدیث استدلال میکنند و خیلی آنرا تکرار مینمایند، تا جایی که بعضی از اهل سنت فکر میکنند آنها درست میگویند،
اما همه اشتباه میکنند به دو دلیل:
اول اینکه مراد از عترت که در حدیث آمده بیشتر و گستردهتر از چیزی است که شیعه مراد میگیرند، و اهل سنت آن را رد نمیکند
بلکه به آن تمسک جستهاند، عترت یعنی اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم و این در بعضی از طرق حدیث توضیح داده شده است،
مانند حدیث مورد نظر که در آن آمده
(و عترتی اهل بیتی) و عترتم یعنی اهل بیتم،
و اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم
زنانش میباشند که از زمره ی آنها
عایٔشه صدیقه رضی الله عنهما میباشد،
چنان که خداوند متعال به صراحت در سورۀ احزاب به این اشاره مینماید که اهل بیت پیامبر زنانش هستند، و میفرماید:
«ای زنان پیغمبر شما مانند دیگر زنان نیستید اگر خدا ترس و پرهیزگار باشید پس زنهار نازک و نرم سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار است به طمع افتد و درست سخن گویید».
و دلیل اینکه منظور از اهل بیت در این آیه همسران پیامبر هستند آیه ی قبل و بعد این آیه است که میفرماید:
«ای زنان پیغمبر شما مانند دیگر زنان نیستید اگر خدا ترس و پرهیزگار باشید پس زنهار نازک
و نرم سخن نگویید مبادا آنکه دلش بیمار است
به طمع افتد و درست سخن گویید.
و در خانههایتان بنشینید و آرام گیرید و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خود آرایی مکنید و نماز بپا دارید و زکات مال به فقیران بدهید
و از امر خدا ورسول اطاعت کنید
خدا چنین میخواهد که رجس هر آلایش را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند.
و از آنهمه حکمت و آیات الهی که در خانههای شما تلاوت میشود متذکر شوید و پند گیرید
و همانا خدا را بخلق لطف و مهربانی است و آگاه است»
و شیعه کلمۀ اهل بیت را که در این آیه آمده مختص علی و فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم قرار دادهاند
و زنان پیامبر را جزو اهل بیت نمیدانند،
و آنها اینگونه آیات خداوندی را تحریف مینمایند تا هواپرستیهای خود را تایٔید کنند،
چنانکه این مطلب در جای خود توضیح داده شده است، و حدیث کساء (آل عبا) و احادیثی
که به معنای آن آمدهاند نهایت این است که دلالت آیه را گستردهتر مینمایند وامام علی و اهل علی را جزو آن قرار میدهند،
چنان که حافظ بن کثیر و غیره گفتهاند، و همچنین حدیث عترت پیامبر صلى الله علیه
و آله و سلم توضیح داده که مراد از اهل بیتش همسرانش و علی و خانوادهاش میباشند.