سلسله سیرت رسول الله ﷺ (۵۱)

اتفاقات سال پنجم هجری

غزوه ی بنی مُصْطَلِق:

۲۸۲- در شعبان سال ۵ هجری غزوه ی بنی مُصْطَلِق رخ داد، که به غزوه ی مُرَیْسِیع نیز معروف است، علت این غزوه این بود که حارث بن أبی ضِرار افرادی را برای حمله به مدینه جمع کرده بود.
۲۸۳- رسول الله ﷺ با ۷۰۰ نفر از یارانشان به آنان حمله کردند و جنگجویانشان را به قتل رساندند و زنان و کودکانشان را به اسارت گرفتند.

ازدواج رسول الله ﷺ با جُوَیْرِیَه رضی الله عنها:

۲۸۴- در بین اُسَرا جُوَیْرِیَه بنت حارث، دختر رئیش بنی مُصْطَلِق بود، رسول الله ﷺ اسلام را بر او عرضه کردند و از او خواستند با ایشان ازدواج کند. جُوَیْرِیَه رضی الله عنها نیز مسلمان شد و رسول الله ﷺ با او ازدواج کردند.
۲۸۵- و با ازدواج رسول الله ﷺ با جُوَیْرِیَه، صحابه همه ی اُسَرای بنی مُصْطَلِق را آزاد کردند، زیرا با این ازدواج اُسَرا خویشاوند رسول الله ﷺ می شدند.
۲۸۶- عایشه رضی الله عنها می گوید: “زنی را سراغ ندارم که برکتش به اندازه ی جُوَیْرِیَه باشد”. (روایت امام احمد، وسند آن حسن است)
۲۸۷- ام المؤمنین جُوَیْرِیَه رضی الله عنها از زنانی بود که الله را بسیار یاد می کرد، و در سال ۵۶ هجری در سن ۶۵ سالگی وفات نمود.
۲۸۸- در غزوه ی بنی مُصْطَلِق عده ی زیادی از منافقین که در رأس آنان عبد الله بن أبی بن سَلُول بود به همراه رسول الله ﷺ خارج شده بودند که هدفشان فتنه اندازی میان مسلمانان بود.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …