تنها نطق واقرار شرط قبولی لا اله الا الله نیست !!
شعبه از واقد بن محمد بن زید بن عبدالله بن عمر از پدرش از ابن عمر روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم چنین می¬فرماید:
أُمِرْتُ أنْ أُقاتِلَ النَّاسَ حتَّى یشهَدوا أنْ لا إلهَ إلَّا اللهُ وأنِّی رسولُ اللهِ ویُقیموا الصَّلاهَ ویؤتوا الزَّکاهَ فإذا فعَلوا ذلک عصَموا منِّی دماءَهم وأموالَهم إلَّا بحقِّ الإسلامِ وحسابُهم على اللهِ.
به من امر شده است که با مردم بجنگم تا این که شهادت می دهند که هیچ معبود برحقی نیست بجز الله و محمد رسول و فرستاده خداست و نماز به پا دارند و زکات دهند، پس هرگاه این امور را انجام دادند خون ها و مالهایشان از جانب من معصوم است..
جز به حق اسلام و حساب و کتاب آنان با خداوند است.
المصدر : (صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۲۵/ المصدر : صحیح ابن حبان الصفحه أو الرقم: ۲۱۹/ المصدر : صحیح مسلم الصفحه أو الرقم: ۲۲).
شرح و تفصیل حدیث:
أمَر اللهُ تعالى نبیَّه صلَّى اللهُ علیه وسلَّم بقتالِ الکفَّارِ جمیعًا حتَّى یشهدوا للهِ سبحانه وتعالى بالوَحدانیَّهِ، ولمحمَّدٍ صلَّى اللهُ علیه وسلَّم بالرِّسالهِ، ویُقیموا الصَّلاهَ المکتوبهَ بالمداومهِ على الإتیانِ بها بشروطِها، ویُؤتوا الزَّکاهَ المفروضهَ؛ أی: یُعطوها لمستحقِّیها، وإنَّما خصَّ الصَّلاهَ والزَّکاه بالذِّکرِ؛ لأنَّهما أُمُّ العباداتِ البدَنیَّهِ والمالیَّهِ وأساسُهما، والعنوانُ لغیرهما.
فإذا فعَلوا هذه الأمورَ، فقد عُصِمَتْ دماؤُهم وأموالُهم؛ لأنَّها أصبحَتْ معصومهً بعصمهِ الإسلامِ.
ثمَّ قال: إلَّا بحقِّ الإسلامِ وهذااستثناءٌ مِن العِصمهِ، أی: فإنَّ الإسلامَ یعصِمُ دماءَهم وأموالَهم، فلا یحِلُّ قتلُهم إلَّا إذا ارتکَبوا جریمهً أو جنایهً یَستحقُّون علیها القتلَ بموجِبِ أحکامِ الإسلامِ، فیُقتَلُ القاتلُ قِصاصًا، ویُقتَلُ المُرتَدُّدوالزَّانی المُحصَنُ حدًّا؛ کما قال صلَّى اللهُ علیه وسلَّم:
“لا یحِلُّ دمُ امرئٍ مسلِمٍ إلَّا بإحدى ثلاثٍ: الثَّیِّبِ الزَّانی، والنَّفْسِ بالنَّفْسِ، والتَّارکِ لدِینه المُفارِقِ للجماعهِ ثمَّ اللهُ تعالى یتولَّى حِسابَهم، فیُثیب المُخلِص، ویعاقِبُ المُنافقَ، ولیس لنا إلا الظاهر..”
الله متعال ،پیامبرش ﷺ را امر فرموده به قتال و جنگیدنِ با همه کفار تا اینکه به یگانگی الله سبحانه وتعالے و رسالت محمدﷺ شهادت وگواهی بدهند و نمازهای پنجگانه (مفروضه) را به طور دائمی و با درنظر گرفتن شروط آن بپا دارند و زکات واجب شده را بپردازند، یعنے:آنرا به مسحقش بدهند.
از نماز و زکات بطور خاص و ویژه یاد شده،زیرا آن دو، مادرِ عبادت های مالی و بدنی بوده و اساس و شالوده ای برای سایر عبادات هستند پس هرگاه این کارهارا انجام دادند، خون و مالشان درامان خواهدبود. زیرا خون و مال آنها تنها با حفظ اسلام، محفوظ است.
سپس فرمود:مگر به حقی(از حقوق) اسلام. و این از عصمت، استثنا شده است…
یعنی: بطور قطعی، اسلام از خون و مالشان حفاظت و نگهداری میکند، پس کشتنشان جایز و روا نیست مگر زمانی که مرتکب جرم و جانیتی شوند که به موجب احکام اسلامی مستحق کشتن شوند.
و قاتل بنابر حکم قصاص کشته شده میشود، و مرتد نیز به همان شیوه کشته میشود و زناکارِ متأهل(چه مردباشد و چه زن) به وسیله اقامه حدِ (شرعے) کشته میشود…
چنانکه رسول الله علیه الصلاه وسلام فرمودند ریختن خون هیچ مسلمانی حلال نیست مگر بخاطر یکی از این سه مورد:
زناکارمتأهل،
قتلِ عمد{که قصاص میشود}
و کسی که باعث شقِّ صف شده و از دینش برمیگردد (ارتداد)
سپس الله متعال به حساب و کتابشان میرسد و انسانِ مخلص، پاداش داده شده و شخصِ منافق، سزا داده میشود…و بر ما چیزی جز ظاهرِ(امور، معلوم و مشخص) نیست.