حقوق پیامبر علیه الصلاه والسلام

 بسیار بر پیامبر صلی الله علیه وسلم درود و سلام فرستادن

همانگونه که الله عزوجل به آن امر می کند:

{إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا} ( احزاب ۵۶).

خداوند و ملائکه او بر پیامبر درود می فرستند ای کسانی که ایمان آورده اید بر او درود و سلام بفرستید

مبرد رحمه الله می گوید:”أصل الصلاه: الترحم. فهی من الله رحمه. ومن الملائکه رقه واستدعاء للرحمه من الله” انظر لسان العرب ۱۴/۴۶۵٫
صلاه در اصل به معنی مهربانی است و این از جانب خداوند رحمت و از جانب ملائکه شفقت و مهربانی است و درخواست رحمت خداوند را می کنند

 از عبدالله بن عمرو بن عاص روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

مَنْ صَلَّى عَلَیَّ صَلَاهً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ بِهَا عَشْرًا«هرکس بر من یک صلوات بفرستد خداوند بخاطر آن بر او ده صلوات می فرستد».

المصدر : (صحیح أبی داود الصفحه أو الرقم: ۵۲۳/ المصدر : صحیح الترمذی الصفحه أو الرقم: ۳۶۱۴).

و از علی رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند

«الْبَخِیلُ الَّذِی مَنْ ذُکِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ یُصَلِّ عَلَیَّ» بخیل و خسیس کسی است هنگامی که اسم من برده می‌شود بر من صلوات نمی فرستد.

المصدر : (صحیح الترمذی الصفحه أو الرقم: ۳۵۴۶ / المصدر : صحیح ابن حبان الصفحه أو الرقم: ۹۰۹).

درود و سلام فرستادن در حق تمام پیامبران مشروع است و در حق پیامبر ما صلی الله علیه وسلم واجب تر و از بزرگترین حقوق او بر امت می باشد و این بر آنها واجب است. برای همین ما آن را در اینجا از جمله حقوق خاص پیامبر صلی الله علیه وسلم بر امتش بیان کردیم.
علما بر واجب بودن درود بر پیامبر صلی الله علیه وسلم تصریح کرده و بعضی از آنها اجماع را بر آن نقل نموده اند.

قاضی عیاض می گوید:”اعلم أن الصلاه على النبی صلی الله علیه وسلم فرض على الجمله، غیر محدد بوقت لأمر الله تعالى بالصلاه علیه، وحمله الأئمه والعلماء على الوجوب وأجمعوا علیه”

“الشفا ” للقاضی عیاض (۲/۵۸۸).
بدان که درود فرستادن بر پیامبر صلی الله علیه وسلم بر همه واجب است و زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است بخاطر اینکه الله تعالی به صلوات فرستادن بر او امر می کند و امامان و علما آن را بر واجب بودن، حمل کرده اند و بر آن اجماع کرده اند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …