معمای کشف آمریکای شمالی و جنوبی؛ آیا واقعا کریستوف کلمب کاشف آمریکا است؟

ین را یکی از حقایق غیر قابل بحث دنیای جدید می‌دانند؛ اما کشف نقشه‌ای قدیمی در مصر علامت سوال بزرگی را در برابر این «حقیقت» قرار می‌دهد.

در سال ۱۹۲۹ میلادی و در اثنای تعمیر کاخ توب قاپی در استانبول، نقشه‌ای منسوب به دریاسالار و جغرافی دان مسلمان عثمانی، «پیری رئیس» کشف شد که با دقتی عجیب بخش‌هایی از غرب آفریقا و بخش شرقی آمریکای جنوبی را به تصویر می‌کشد. این نقشه به سال ۱۵۱۳ میلادی رسم شده است.

ظاهرا نقشه‌ی کشف شده بخشی از یک نقشه‌ی کامل جهان بوده که توسط این دریاسالار مسلمان ترسیم شده است. این نقشه همچنین بخش‌هایی از قطب جنوب را به تصویر کشیده که خارق العاده به نظر می‌رسد. نقشه‌ی دوم که به سال ۱۵۲۸ کشیده شده مربوط به اقیانوس اطلس شمالی و سواحل آمریکای شمالی است. این نقشه بهتر و دقیق‌تر از نقشه‌ی اول است.

آمریکا یا آنتیلیا؟

در نامه‌ای که پیری رئیس به سلطان سلیمان قانونی نوشته ضمن سخن از دریای مغرب (اقیانوس اطلس) می‌گوید: «و در آن سوی این دریای بزرگ، قاره‌ی آنتیلیا قرار دارد». این نامه که در سال ۱۵۲۵ نوشته شده نشان می‌دهد دریانوردان بسیاری از وجود سرزمینی در آن سوی دریای مغرب آگاه بوده‌اند. همچنین خود پیری رئیس اذعان داشته که نقشه‌های خود را با کمک نقشه‌های قدیمی دیگری ترسیم کرده است.

در تاریخ داستان‌های بسیاری از تلاش برای گذر از دریای مغرب یا بحر الظلمات نقل شده از جمله تلاش عده‌ای از جوانان ماجراجو که به نام «الفتیه المغامرون» معروف هستند. آنان در قرن سوم هجری با گذر از اقیانوس اطلس به جزایری در قاره‌ی آمریکا رسیدند (احتمالا جزایر قناری).

دانشمندان مسلمان بسیاری نیز قرن‌ها پیش به وجود سرزمینی در آن سوی اقیانوس اطلس اشاره کرده‌اند از جمله «المسعودی» در کتاب «مسالک الابصار» و «ابن زیات». مساله‌ای که نشان می‌دهد کریستوف کلمب قطعا از این پژوهش‌ها آگاه بوده و از آن استفاده کرده است.

(تصویر: نقشه‌ی پیری رئیس واقع در موزه‌ی توپ قاپی استانبول)

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …