رسالت عمومی در قرآن کریم

سالت ربانی در دو بخش ممتاز است.

۱: اینکه رسالات ربانی در دل های مردم از سایر رسالت ها تأثیر بیشتری داشته و دارد.

۲: رسالات ربانی از اشتباه و خطا برکنار است٬ زیرا وحی است و وحی از جانب خدای علیم و خبیر است٬ و ساخته اندیشه های قاصر نیست.

به همین دلیل رحمت خدا به کمک انسان و اندیشه های انسانی شتافت.

یه سوال مطرح می شود:

رسالت عمومی که قرآن کریم آورده است کدام است؟

اگر بخواهی به این رسالات بپردازی٬ پس ضرورت دارد٬ که کسانی را بشناسی که پرچم آن را به دوش گرفته اند.یعنی همان پیامبران خدای تبارک و تعالی که برای هدایت مردم مبعوث گردیده اند.

در قرآن کریم نام ۲۵نفر از پیامبران آمده است.خداوند بعضی از این رسالات را برای ما بیان کرده است و بعضی را در هم پیچیده و بیان نفرموده است:

(مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنَا عَلَیْکَ وَمِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ ۗ)[غافر/۷۸]

بعضی از پیامبران را برایت قصه کردیم٬ و قصه بعضی را برایت بیان نکردیم.

خداوند در سوره انعام اسامی ۱۸تن از پیامبران را آورده است:

(وَتِلْکَ حُجَّتُنَا آتَیْنَاهَا إِبْرَاهِیمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ -وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ ۚ کُلًّا هَدَیْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَیْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَمِنْ ذُرِّیَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیْمَانَ وَأَیُّوبَ وَیُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُونَ ۚ وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ-وَزَکَرِیَّا وَیَحْیَىٰ وَعِیسَىٰ وَإِلْیَاسَ ۖ کُلٌّ مِنَ الصَّالِحِینَ-وَإِسْمَاعِیلَ وَالْیَسَعَ وَیُونُسَ وَلُوطًا ۚ وَکُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِینَ)
[اﻷنعام۸۳/۸۶]

و اینها حجت و دلایل ما بود که به ابراهیم در برابر قومش دادیم، درجات هر کس را بخواهیم بالا می بریم،همانا پروردگار تو، حکیم داناست. و اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم، و هر یک را هدایت کردیم، و نوح را (نیز) پیش از آن هدایت نمودیم، و از فرزندان او داوود، و سلیمان، و ایوب و یوسف و موسی و هارون را (هدایت کردیم) و این چنین نیکوکاران را پاداش می دهیم. و (نیز) زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را (هدایت نمودیم) همه از صالحان بودند. و اسماعیل و الیسع، و یونس و لوط را (هدایت کردیم) و همه را بر جهانیان برتری داده ایم.

قرآن کریم در آیاتی دیگر از پیامبران خدا٬ حضرات هود و صالح و شعیب و ذالکفل و ادریس٬ سخن گفته است٬ سپس به ذکر خاتم پیامبران سرور ما حضرت محمد(ص) پرداخته است.

برگرفته از سخنان امام شهید حسن البنا(رحمه الله)

مترجم: استاد مصطفی اربابی (حفظه الله)

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …