مشهورترین مصنفات در علم مصطلح (۲)

۱۱- «فتح المغیث فی شرح ألفیه الحدیث» تألیف محمد بن عبدالرحمن السخاوی (متوفی ۹۰۲) هجری، که در حقیقت شرحی است بر کتاب (الفیه عراقی) که از جمله مفیدترین و بهترین شرح‌های کتاب الفیه است.

۱۲- «نخبه الفِکر فی مصطلح اهل الأثر» تألیف حافظ ابن حجر عسقلانی (متوفی ۸۵۲) هجری، که کتاب کوچک و مختصری است اما جزو مفیدترین و بهترین کتاب‌های مختصر می‌باشد که مؤلف روشی را در ترتیب و تقسیم بکار برده که قبل از وی سابقه نداشته است. سپس خود مولف آن کتاب را شرح داده و آن را «نزهه النظر فی توضیح نخبه الفکر» نامیده است.

۱۳- «المنظومه البیقونیه» تألیف عمر بن محمد بیقونی دمشقی (متوفی ۱۰۸۰) هجری، این کتاب شامل ۳۴ بیت است، و جزو کتاب‌های مختصر و مفید در این زمینه قرار گرفته و شرحهای زیادی بر آن نیز صورت گرفته است.[۱]

۱۴- «قواعد التحدیث من فنون مصطلح الحدیث» تالیف محمد جمال الدین قاسمی (متوفی ۱۳۳۲) هجری، که جزو کتاب‌های مفید در این علم می‌باشد.

۱۵- «الباعث الحثیث شرح إختصار علوم الحدیث» تألیف احمد محمد شاکر(متوفی۱۳۷۷) هجری، کتاب او شرحی است بر کتاب (مختصر علوم الحدیث) حافظ ابن کثیر رحمهما الله.

البته تصنیفات زیاد دیگری در این علم صورت گرفته که ما در اینجا همه‌‌ی آن‌ها را نیاوردیم، اما بطور مختصر به کتاب‌ها و شروح دیگری اشاره می‌کنیم:

۱۶- «التمییز» مسلم بن الحجاج قشیری نیشابوری (۲۶۱هـ).

۱۷- «الاقتراح فی بیان الاصطلاح وما أضیف إلى ذلک من الأحادیث المعدوده الصحاح» تألیف تقی الدین بن دقیق العید (۷۰۲هـ).

۱۸- «علم الحدیث» تألیف احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه (۷۲۸هـ).

۱۹- «رسوم التحدیث فی علوم الحدیث» تألیف جعبری ابراهیم بن عمر بن ابراهیم بن خلیل برهان الدین ابو محمد جعبری خلیلی شافعی (۷۳۲هـ).

۲۰- «المنهل الروی فی مختصر علوم الحدیث النبوی» تألیف ابو عبدالله بدر الدین محمد بن ابراهیم بن جماعه (۷۳۳هـ).

[۱]– مؤلف کتاب حاضر هم بر این منظومه شرح مفیدی دارد.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …