مشخصه ی تکفیر نزد طحان

طحان در نوار کاست «هدی الاسلام فی البناء» قاضی را مورد خطاب قرار می­دهد و می­گوید: «اگر بگویید رسول الله  صلی الله علیه و سلم بعد از مرگش در او برکتی نیست، کافر شده­اید بنابراین عقیده­ات را تجدید کن».

من هم می­گویم: تکفیر مسلمان مخصوصاً هنگامی که یک فرد معین باشد، جایز نیست و موردی که طحان ذکر نموده و به خاطر آن مخاطب خویش را تکفیر می­کند در صورت صحت هم هیچ فردی از علما، گوینده­ی چنین سخنی را تکفیر نکرده است. رسول الله  صلی الله علیه و سلم می­فرماید: «مَنْ قَالَ لِأَخِیهِ یَا کَافِرُ فَقَدْ بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا»[۱]: «هرکس به برادرش بگوید ای کافر به تحقیق به یکی از آن­ها برمی­گردد.» و همچنین می­فرماید: «مَن قَالَ لِأَخِیهِ یَا کَافِرُ فَقَدْ بَاءَ بِهَا أَحَدُهُمَا إِنْ کَانَ کَمَا قَالَ وَإِلَّا رَجَعَتْ عَلَیْهِ»[۲]: «هرکس به برادرش بگوید: ای کافر به یکی از آن دو برمی­گردد اگر مخاطب کافر بود همان­گونه که گفته شده، واقع می­شود و در غیر این صورت به گوینده­اش برمی­گردد.»

کسانی که سخنانش را مردود داشته­اند در ظاهر چیزی از نشانه­های تکفیر شدن در او موجود نیست و شاید آن­ها سخنان قاضی را که در نوارش از تبرک بحث می­کند نشنیده باشند آن هنگام که جناب شیخ خالد درهم، قاضی قطر سخنانش را رد می­کند و خطایش را بیان می­دارد. جناب قاضی تلفنی به من گفت:

  1. طحان مرا تکفیر نموده است.[۳]
  2. طحان در مورد استاد عبدالله السبت گفته: مانند سگ هار است.
  3. در مورد شیخ آلبانی که قبلاً او را مدح نموده بود، گفته است او یک مرد هوسی است.
  4. در مورد شیخ ابن باز می­گوید: سخنان نامفهوم بر زبان می­راند و کلامش باطل است.
  5. در مورد حامد الفقهی رئیس انصار السنه می­گوید: آلوده است.
  6. و در مورد محمد جمیل زینو می­گوید: حرکتش باعث فتنه و انحراف در بیت الحرام است.

از جمله سخنان زشتی که در نوارش به کار می­برد نکات زیر قابل ذکر است:

  1. هرکس روزنامه ای را به دو درهم بخرد دو لعنت بر او باد.
  2. هرکس خدمتکار زنی داشته باشد ملائکه وارد خانه­اش نمی­شود. (آن را بر تصویر قیاس کرده است.) و این قیاس باطل از جانب طحان است.
  3. نگاه کردن به صورت امام احمد معادل یک سال عبادت است. طحان حدیثی را از رسول الله صلی الله علیه و سلم نقل نموده است که در آن می­فرماید: «لَا تَمَسُّ النَّارُ مُسْلِمًا رَآنِی أَوْ رَأَى مَنْ رَآنِی»: «آتش به مسلمانی که مرا دیده یا بیننده­ی مرا دیده، آسیبی نمی­رساند.» می­گویم: این حدیث ضعیف است و معنای آن نیز صحیح نمی­باشد. باز حدیث دیگری را که ضعیف و معنایش منکر و غیر صحیح است، بیان می­دارد: «من قذف امرأه محصنه حبط عمله مائه عام»: «هرکس زن پاکدامنی را تهمت زند عمل یکصد سالش نابود می­شود.» در حالی که عمل انسان را جز ارتداد و شرک نابود نمی­کند. حدیثی در زمینه­ی نابودی عمل به واسطه­ی بهتان زدن به یک زن پاکدامن به ثبوت نرسیده است مخصوصاً این­که در آن ذکر یکصد سال شده باشد اما صحیح این است که این کار گناه کبیره می­باشد.

[۱]– بخاری آن را روایت کرده است.

[۲]– متفق علیه.

[۳]– کلام قاضی تمام شد.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …