مسلمانان از یهودیان تقلید می کنند

براستی برخی از مسلمانان به دامی گرفتار آمدند که یهودیان پیش از آنان به آن دچار شدند. آنگاه که به صید ماهی ها در روز شنبه روی آوردند درحالی که از صید ماهی در این روز نهی شدند. چنین عملکردی حیله گری و نیرنگ زدن به دین و فریبکاری برای حلال نمودن حرام می باشد. و مصداق رهنمود نبوی است که می فرماید: «لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ قَبْلَکُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ، وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ، حَتَّى لَوْ سَلَکُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَسَلَکْتُمُوهُ…»:[۱] «قطعا از راه و روش کسانی که پیش از شما بودند، وجب به وجب و ذراع به ذراع تقلید خواهی کرد حتی اگر وارد سوراخ سوسماری شوند، شما نیز وارد آن می شوید».

اسلام یکی از اصول مهم خود را مساله ی سد ذرائع قرار داده است و آن را یکی از پایه های تکلیف می داند. ابن قیم رحمه الله می گوید: «جایز دانستن حیله ها با قاعده ی سد ذرائع تناقضی آشکار دارد، چرا که شارع راه های منتهی به مفاسد را به هر طریق ممکن بسته و مانع می شود، اما کسی که راه حیله را در پیش می گیرد، با حیله راه رسیدن به آن را هموار می کند. براستی کسی که از امری جایز منع می کند تا مبادا امری حرام صورت گیرد، کجا؟ و کسی که حیله را به کار گیرد تا به امر حرام دست یابد، کجا؟!

به طور کلی حیله ها به دو گونه اند:

نوع اول: کسانی که با حیله به دنبال رسیدن به مقصود می باشند و به حلال بودن آن تصریح نمی کنند مانند حیله ی دزد ها و فریفتگان تصاویر حرام و مواردی از این دسته؛

نوع دوم: حیله هایی که صاحبش اظهار می کند مقصودش خیر و صلاح است اما خلاف آن را در باطن پنهان می کند.

 

[۱] – بخاری: ۶۲۲۹؛ مسلم و …

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …