سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۷۰)

اتفاقات سال ششم هجری

غزوه ی حُدَیْبِیَه ۱۴ (تأثیر صلح حدیبیه):

۳۶۷- چرا صلح حُدَیْبِیَه بزرگترین پیروزی برای اسلام است؟ از بعثت رسول الله ﷺ تا صلح حُدَیْبِیَه در سال ۶ هجری که ۱۹ سال است، تعداد لشکر ایشان ۱۴۰۰ نفر بود.
۳۶۸- اما از صلح حُدَیْبِیَه در سال ۶ هجری تا فتح مکه در سال ۸ هجری که دو سال بیش نیست تعداد لشکر پیامبر ﷺ در فتح مکه به ۱۰ هزار نفر رسید.
۳۶۹- یعنی ثمره ی ۱۹ سال تلاش، ۱۴۰۰ جنگجو، و ثمره ی دو سال تلاش پس از جنگ حُدَیْبِیَه ۱۰ هزار جنگجو بود. چه تغییری رخ داد؟
۳۷۰- آنچه تغییر کرد این بود که صلح حُدَیْبِیَه تخریب چهره ی اسلام را متوقف نمود، بنابراین دعوتگران در هر جایی و بدون هیچ فشاری از طرف قریش به سوی دین دعوت می دادند.
۳۷۱- تخریب چهره ی اسلام و فشاری که قریش قبل از صلح حُدَیْبِیَه می آورد، سبب می شد مردم از دخول به اسلام ترس داشته باشند.
۳۷۲- اما بعد از صلح حُدَیْبِیَه، دعوتگران آزادانه و با امنیت برای مردم از عظمت این دین و آسانی و رحمتش می گفتند. بدین سبب مردم گروه گروه به دین الله وارد می شدند.
۳۷۳- صلح حُدَیْبِیَه قریش را کنار زد، و بعد از آن رسول الله ﷺ از دشمن سرسخت خود یعنی یهود خیبر فارغ گشت، که سبب اصلی جمع احزاب در روز خندق بودند. اگر صلح حُدَیْبِیَه نبود قریش با مال واسلحه، یهود خیبر را کمک می کرد.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …