مذموم بودن تقلید (۱)

دلایل قرآنی:

۱- خداوند متعال می فرماید: « وَکَذَلِکَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ فِی قَرْیَهٍ مِّن نَّذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءنَا عَلَى أُمَّهٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ * قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُکُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَیْهِ آبَاءکُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ کَافِرُونَ» (زخرف: ۲۳-۲۴) «همین گونه در هیچ شهر ودیاری پیش از تو (پیامبر) بیم دهنده ای مبعوث نکرده ایم مگر این که متنعّمان (خوشگذران و مغرور از ثروت و قدرت) آنجا گفته اند: ما پدران و نیاکان خود را بر آئینی یافته ایم و ما هم قطعاً (بر شیوه ایشان ماندگار می شویم و) به دنبال آنان می رویم. (پیامبرشان بدیشان) می گفت: آیا اگر من آئینی را هم برای شما آورده باشم که از آئینی هدایت بخش تر باشد که پدران و نیاکان خود را بر آن یافته اید (باز هم از گذشتگان خود پیروی می کنید و بر بت پرستی خویش می روید و دست به دامان تقلید می شوید؟) می گفتند: (آری! چنین است و) اصلاً ما به چیزی که (با خود آورده اید و) بدان مأمور و مبعوث شده اید، باور نداریم».

و می فرماید: «إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِی أَنتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ * قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءنَا لَهَا عَابِدِینَ» (انبیاء: ۵۲-۵۳) «چون به پدرش و قومش گفت: «این مجسمهها چیست که شما به (عبادت) آنها دل نهادهاید؟! گفتند: «ما پدران خود را پرستش کنندگان آنها یافتهایم».

و می فرماید: «وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَکُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا» (احزاب: ۶۷) «و گفتند: پروردگارا! ما از سروران و بزرگان خود اطاعت کردیم، پس ما  را از راه به در بردند (و گمراه کردند)».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …