قرآن چیست؟ (۴)

پیامبر بزرگ اسلام محمد  صلی الله علیه وسلم نیز معجزاتی داشتند که از آن جمله می‌توان از شق القمر و تسبیح گفتن سنگریزه در دست مبارک ایشان، جاری شدن آب از انگشتان مبارک و ناله­ی تنه­ی درخت و پاشیدن خاک به چهره­ی مشرکان در شب هجرت نام برد. همه­ی این معجزات خاص اقوام زمان پیامبران بوده است که ما مسلمانان به همه­ی این معجزات یقین و باور داریم ولی رسول الله  صلی الله علیه وسلم برای هدایت همه­ی بشریت فرستاده شده است و اسلام آخرین دین آسمانی و رسوال الله  صلی الله علیه وسلم خاتم الأنبیاء و قرآن مجید آخرین کتاب آسمانی می‌باشد. الله تبارک و تعالی می‌فرماید:

﴿وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰکَ إِلَّا کَآفَّهٗ لِّلنَّاسِ بَشِیرٗا وَنَذِیرٗا وَلَٰکِنَّ أَکۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَعۡلَمُونَ٢٨﴾ [سبأ: ۲۸].

«ما تو را برای همه­ی مردم فرستاده‌ایم تا مژده رسان و بیم دهنده باشی ولی اکثر مردم بی خبر‌اند.»

﴿وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰکَ إِلَّا رَحۡمَهٗ لِّلۡعَٰلَمِینَ١٠٧﴾ [الأنبیاء: ۱۰۷].

«ما تو را ای محمد جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستاده‌ایم.»

﴿تَبَارَکَ ٱلَّذِی نَزَّلَ ٱلۡفُرۡقَانَ عَلَىٰ عَبۡدِهِۦ لِیَکُونَ لِلۡعَٰلَمِینَ نَذِیرًا١﴾ [الفرقان: ۱].

«والا مقام و جاوید کسی است که فرقان جدا سازنده­ی حق از باطل را بر بنده­ی خود محمد نازل کرده است، تا این که جهانیان را بدان بیم دهد».

پس در این زمان که به عصر علوم و تکنولوژی معروف می‌باشد معجزه­ی اسلام چیست؟

قرآن کریم. بلی قرآن کریم معجزه­ی جاودان الهی و کتاب هدایت برای همه­ی بشریت تا قیام قیامت می‌باشد. در این جا مسأله‌ای ذهن هر مسلمان را به خود مشغول می‌سازد و آن اینکه خداوند به ما دستور داده است  که انسان‌ها را به راه حق دعوت نماییم:

﴿ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِٱلۡحِکۡمَهِ وَٱلۡمَوۡعِظَهِ ٱلۡحَسَنَهِۖ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِی هِیَ أَحۡسَنُ١٢۵﴾ [النحل: ۱۲۵].

«انسان‌ها را با سخنان استوار و بجا و اندرزهای نیکو و زیبا به پروردگارت فراخوان، و با ایشان به شیوه­ی هر چه نیکو و بهتر گفتگو کن.»

پس چگونه کفار و ملحدین و کسانی‌که غیر از زبان علم و طبیعت و تکنولوژی چیز دیگری را قبول ندارند، به اسلام دعوت نماییم. و در این زمان که همه­ی دشمنان دست به دست هم داده‌اند تا اسلام را از بین ببرند یک بار دیگر قرآن این معجزه­ی جاودان اسلام در عصر علم و دانش تجلی می‌نماید.

﴿سَنُرِیهِمۡ ءَایَٰتِنَا فِی ٱلۡأٓفَاقِ وَفِیٓ أَنفُسِهِمۡ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمۡ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ۵٣﴾ [فصلت: ۵۳].

«ما به آنان منکران دلایل و نشانه‌های خود را در اقطار و نواحی آسمان و زمین و در داخل و درون خودشان نشان خواهیم داد تا برای ایشان روشن و آشکار گردد که -اسلام و قرآن- حق است.»

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …