قائلان تقلید مجتهد از صحابه رضی الله عنهم

بعضی از علما بنا به اجماع، تقلید از مجتهد به غیر از صحابه رضی الله عنهم را جایز نمی‌دانند.([۱]) اما غزالی ادعای اجماع را صحیح و ثابت نمی‌داند.

ابوعلی می‌گوید: مجتهد می‌تواند به قول یکی از صحابه رضی الله عنهم عمل کند و اگر قول صحابی دیگر خلاف آن باشد، در این صورت اگر یکی از اقوال بر دیگری برتری داشته باشد، مجتهد مخیر است که به یکی از آن‌ها عمل کند.([۲]) ایشان این قول را به امام شافعی رحمه الله نسبت داده و می‌گوید: شافعی در کتاب الرساله تقلید مجتهد از مجتهد صحابی را جایز می‌داند.([۳])

امام غزالی در کتاب المنخول می‌گوید: علما در اینکه آیا تقلید از صحابه رضی الله عنهم جایز است است یا نه؟ اختلاف نظر دارند. بعضی از آنان، تقلید از صحابه رضی الله عنهم را واجب می‌دانند و بعضی دیگر آن را واجب نمی‌دانند.([۴]) هرکدام برای خود دلایلی دارند.

 

 

([۱])غزالی، المستصفی،۱/۳۶۹ .

([۲])ابوالحسین بصری، المعتمد، ۲/۳۶۶٫

([۳])همان.

([۴])غزالی، المنخول ،۱/۴۷۴ .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …