فرق بین نماز زن و مرد

فرق بین نماز زن و مرد در چه چیزها یی است لطفاً توضیح بدهید.

الحمدلله

اصل در این است که احکام نماز برای زن و مرد یکسان است و هیچ فرقی بین نماز زن و مرد وجود ندارد مگر اینکه دلیلی بر تفاوت وجود داشته باشد.

بنابراین چون هیچ دلیلی وجود ندارد که نماز مرد و زن تفاوت داشته باشد،
لذا تمامی احکام و ارکان و واجبات و سنن نماز برای زنان و مردان یکسانند.

و آنچه که برخی اظهار می دارند که زنان در سجده بایستی خود را بیشتر از مردها جمع نمایند، صحیح نیست!
زیرا دلیلی بر این ادعا در شرع وارد نشده است و حتی زنان نیز مانند مردها می توانند که در تشهد اول بصورت افتراش و در تشهد دوم بصورت تورک بنشینند و دلیلی وجود ندارد که در این موارد با مردها متفاوت باشند.

شیخ عبدالعزیز ابن باز رحمه الله در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت نماز زنان و مردان می گوید:

” فرقی بین نماز زنان و مردها وجود ندارد، و آنچه برخی از فقها گفته اند که بین نماز زن و مرد فرق وجود دارد،
دلیلی بر آن ادعا موجود نیست، و حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم که می فرمایند:
«صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی».

یعنی:” نماز بخوانید چنانکه می بینید من نماز می خوانم”،

برای تمامی مکلفین از زن و مرد عام است، و همچنین مابقی تشریعات و احکام اسلامی نیز برای زنان و مردان عام است ( و فرقی برای زن و مرد وجود ندارد) .

مگر اینکه بر فرق بین آندو دلیل صحیحی وجود داشته باشد که (آن حکم را ) تخصیص کرده باشد؛ پس سنت است که زن همانند مرد در رکوع و سجود و قرائت و قرار دادن دستها بر روی سینه نماز بخواند، و همچنین هنگام رکوع دستهایش را بر روی زانوهایش بگذارد و در سجده نیز همانند مردها کف دو دست خود را روبری دو گوش یا شانه هایشان بر زمین می گذارند ،
و همانند مردها از رکوع بلند شود و مانند آنها اذکار رکوع و سجود و نیز اذکار بعد از بلند شدن از  رکوع و سجود را بگوید، و همه ی آنها همانند مردان است به دلیل این فرموده ی پیامبر صلی الله علیه وسلم که:
«صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی».

( بخاری).

اما اذان و اقامه با مسئله ی نماز متفاوت است زیرا آندو خارج از خود نماز هستند و اقامه و اذان مخصوص مردها است و این امر با دلیل وارد شده است که مردها اذان و اقامه می کنند اما زنان نه اقامه و نه اذان گویند، و در مسئله ی جهر در رکعتهای اول و دوم نمازهای صبح و مغرب و عشاء نیز زنان بمانند مردها باید (فاتحه را) با جهر بخوانند. “.

( شیخ عبد العزیز بن باز رحمه الله “فتاوی نور علی الدرب” (۲/۷۹۹) .

(البته منظور آنست که اگر برای دسته ای از زنان، زنی امامت نمود، او باید در دو رکعت اول نمازهای مذکور فاتحه را بصورت جهر بخواند و زنی از میان آنها می تواند اقامه کند).

خلاصه اینکه؛ هیچگونه فرق و تفاوتی مابین نماز مردها با زنان وجود ندارد و کسی که چنین ادعایی داشته باشد لازمست برای ادعای خود دلیل صحیح از کتاب و سنت داشته باشد وگرنه قول او هرچند که از بزرگتریم مجتهدین اسلام باشد قابل پذیرش نیست.

زیرا ما مامور به تبعیت از کتاب و سنت هستیم نه از انسانها!

فقط ذکر چند نکته در اینجا ضروری بنظر می رسد:

زنان در هنگام حیض و نفاس نماز نمی خوانند و نیازی هم به قضا ندارند.

حدود پوشش عورت زنان در نماز بیش از مردها است. تمامی اعضای زن بغیر از صورت و دو کف دست را باید بپوشانند ( البته بر خی از علما فرموده اند که زن هنگام نماز نزد نامحرم باید صورت و دو کف دست خود را نیز بپوشاند)

از  ام  سلمه  روایت  است  که‌:  از  پیامبر صلی الله علیه و سلم  پرسیدم‌:
« أتصلی المرأه فی درع  وخمار بغیر إزار؟ قال: (إذا کان الدرع سابغا یغطی ظهور قدمیها)»و

(رواه أبو داود و صحح الائمه وقفه)

[‌آیا  زن  می‌تواند  در  پیراهن  بلند  و  سرپوش  بدون  داشتن  زیرپوش  نماز  بجای  آورد؟  فرمود:  اگر  پیراهنش  بلند  باشد  و  پشت  پاهایش  را  بپوشاند  اشکال  ندارد]”‌.

(ابوداود  آن  را  روایت  کرده  است‌).

اما حد عورت مردها از ناف تا زانوهایش است همچنانکه در این باره حدیثی مرفوع از عمرو بن شعیب از پدرش از جدش آمده که :

(مابین السره والرکبه عوره)

«عورت (مرد) بین ناف و زانوهایش است».

[الإرواء ۲۷۱]

از جرهد أسلمی روایت است :
پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار من عبور کرد در حالی که جامه‌ای بر تن داشتم که رانم ظاهر شده بود. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:
(غط فخذک فإن الفخذ عوره)

«رانت را بپوشان چون ران عورت است».

[الإرواء ۲۶۹]

برای مردها مستحب و بنا به رای برخی از علما واجب است تا نمازهای فرض خود را در

مسجد و جماعت برگزار نمایند ولی برای زنان افضل آنست که در منازل خویش نماز خود را اقامه نمایند:

ازام حمید ساعدیه روایت است که او نزد پیامبر صلی الله علیه وسلمآمد و گفت : ای رسول خدا من نماز پشت سر تو را دوست دارم پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمود:

(قد علمت أنک تحبین الصلاه معی و صلاتک فی بیتک خیر لک من صلاتک فی حجرتک، وصلاتک فی حجرتک خیر لک من صلاتک فی دارک. و صلاتک فی دارک خیر لک من صلاتک فی مسجد قومک، و صلاتک فی مسجد قومک خیر لک من صلاتک فی مسجدی).

«می‌دانستم که تو دوست داری با من نماز بخوانی، اما نمازت در اتاقت بهتر از نمازت در حجره‌ات است و نمازت در حجره‌ات بهتر از نمازت در خانه‌ات است و نمازت در خانه‌ات بهتر از نمازت در مسجد قومت است و نمازت در مسجد قومت بهتر از نمازت در مسجد من است».

(ابن خزیمه)

در نماز جماعت، صفوف اول برای مردها ثواب بیشتری دارد ولی برای زنان صفوف آخر افضلتر است:

از ابوهریره روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود :
(خیر صفوف الرجال أولها، و شرها آخرها و خیر صفوف النساء آخرها و شرها أولها).

«بهترین (با فضیلت‌ترین) صفوف مردان صف أول و بدترین (کم فضیلت‌ترین) صفوف آنها صف آخر است، و بهترین صفوف زنان صف آخر و بدترین صفوف آنها صف اول است».

(مسلم)

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …