غسل و تکفین میت (۲)

در غسل دادن میت، نکات زیر رعایت شود:

الف- حداقل سه بار و در صورت نیاز بیشتر غسل داده شود.
ب- تعداد غسل ها فرد باشد نه زوج.

ج- برای نظافت بیشتر با سدر، صابون و امثال آن ، غسل داده شود.

ح- با آخرین آب غسلش، مقداری مواد خوشبو مخلوط گردد و بهتر است که از کافور استفاده شود.

خ- گیسوهای زن را باز کنند و خوب شستشو دهند.

د- موهای میت را (چه زن باشد و چه مرد) شانه بزنند.

ذ- موهای زن را به سه قسمت تقسیم کنند و پشت سرش آویزان کنند.
ر- غسل را از سمت راست و از اعضای وضوی میت شروع کنند.
ز- میت مرد را مردان، و میت زن را زنان، غسل دهند.

دلیل موارد فوق:

حدیث ام عطیه رضی الله عنها است که می گوید: مشغول غسل دادن دختر رسول الله صلی الله علیه وسلم بودیم که ایشان  آمدند و فرمود: او را سه بار یا پنج بار یا هفت بار غسل دهید و اگر صلاح دانستید، بیش از این غسل دهید. ام عطیه می گوید: پرسیدم که تعداد غسل ها فرد باشد؟ فرمود: بلی. و افزود که آخرین بار، او را با کافور و امثال آن غسل دهید و هرگاه از غسل دادن فارغ شدید، مرا با خبر سازید. ام اعطیه می‌گوید: ما چنین کردیم. آنگاه رسول الله صلی الله علیه وسلم ازارش را به سوی ما انداخت و فرمود: بدنش را با این پارچه بپوشانید. اعطیه می گوید: موهای زینب را به سه قسمت تقسیم کردیم. در روایتی دیگر آمده است که : گیسوهایش را باز کردیم. سپس او را غسل دادیم و موهایش را به سه قسمت تقسیم کردیم. دو گیسویش را پشت سر قرار دادیم و دیگری را روی پیشانی‌اش انداختیم. ام عطیه می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم  فرمود:غسل را از سمت راست و از اعضای وضو شروع کنید.

( بخاری، مسلم ، ابوداود، نسائی، ترمذی، ابن ماجه و احمد).

پس از درآوردن لباسهای میت، پارچه ای روی آن قرار دهند و غسل دهنده نیز با پارچه یا دستکش، او را غسل دهد. زیرا در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم   چنین می کردند.

عایشه رضی الله عنها می گوید: وقتی می خواستند رسول الله صلی الله علیه وسلم را غسل دهند، بخدا سوگند، نمی دانستیم لباسهای رسول خدا را مانند سایر اموات درآوریم یا نه؟ پس از این اختلاف، خداوند آنها را بخواب انداخت طوری که چانه های همه روی سینه هایشان افتاده بود. سپس هاتفی آواز داد که رسول اکرم را با لباسهایش غسل دهید. آنگاه مردم برخاستند و رسول الله صلی الله علیه وسلم را که پیراهن بر تن داشت غسل دادند و روی همان پیراهن آب ریختند و با آن، بدنش را شستشو می دادند. عایشه گفت: اگر قبل از این می دانستم نمی گذاشتم که جز همسرانش، کسی دیگر او را غسل دهد.
( ابوداود، حاکم، بیهقی، طیالسی، احمد،‌ابن ماجه و ابن حبان. حاکم آن را مطابق با شرایط مسلم ، صحیح قرار داده است).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …