غسل دادن جسد زوجین توسط هم دیگر

ﻟﻮْ ﮐُﻨْﺖُ ﺍﺳْﺘَﻘْﺒَﻠْﺖُ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﺮِﯼ ﻣَﺎ ﺍﺳْﺘَﺪْﺑَﺮْﺕُ ﻣَﺎ ﻏَﺴَّﻞَ ﺍﻟﻨَّﺒِﯽَ صلیّ الله علیه وسلم
 ﻏَﯿْﺮُ ﻧِﺴَﺎﺋِﻪِ ‏» .
ﻋﺎﺋﺸﻪ ﮔﻔﺖ : ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻞ ﺍﺯاین می دانستم ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺟﺰ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺶ، ﮐﺴﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻏﺴﻞ نمی داد.
  ﺍﺣﻤﺪ، ﺩﺍﺭﻣﯽ، ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ‏(۱۴۶۴‏) ، ﺍﺑﻮﯾﻌﻠﯽ، ﺩﺍﺭﻗﻄﻨﯽ ﻭ
ﺑﯿﻬﻘﯽ.
‏«ﺭَﺟَﻊَ ﺇِﻟَﯽَّ ﺍﻟﻨَّﺒِﯽُّ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻣِﻦْ ﺟَﻨَﺎﺯَﺓٍ ﻣِﻦْ ﺍﻟْﺒَﻘِﯿﻊِ ﻭَﺃَﻧَﺎ
ﺃَﺟِﺪُ ﺻُﺪَﺍﻋًﺎ ﻭَﺃَﻧَﺎ ﺃَﻗُﻮﻝُ ﻭَﺍ ﺭَﺃْﺳَﺎﻩُ ﻗَﺎﻝَ ﺑَﻞْ ﺃَﻧَﺎ ﯾَﺎ ﻋَﺎﺋِﺸَﺔُ ﻭَﺍ ﺭَﺃْﺳَﺎﻩُ ﻗَﺎﻝَ
ﻭَﻣَﺎ ﺿَﺮَّﮎِ ﻟَﻮْ ﻣُﺖِّ ﻗَﺒْﻠِﯽ ﻓَﻐَﺴَّﻠْﺘُﮏِ ﻭَﮐَﻔَّﻨْﺘُﮏِ ﻭَﺻَﻠَّﯿْﺖُ ﻋَﻠَﯿْﮏِ ﻭَﺩَﻓَﻨْﺘُﮏ..ِ

 ﻋﺎﯾﺸﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ‏« ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﭘﺲ ﺍﺯ
ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﺩﺭ ﺑﻘﯿﻊ، ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺁﻣﺪ. ﻣﻦ ﺳﺮ ﺩﺭﺩ ﺷﺪﯾﺪﯼ ﺩﺍﺷﺘﻢ وفریاد می زدم.
 ﻭﺍﯼ ﺳﺮﻡ !ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪﻭﺳﻠﻢ فرمود. ﻣﻦﻧﯿﺰﺳﺮﺩﺭﺩﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﺩ : ﺑﻪتوﭼﻪﺿﺮﺭﯼﻣﯽﺭﺳﺪ،ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﻦﺑﻤﯿﺮﯼ، ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻏﺴﻞ ﻣﯽ ﺩﻫﻢ، ﮐﻔﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﻭ ﺑﺮتو نماز می خوانم ودفنت میکنم.
. ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ‏(۱۴۶۵‏) ، ﺣﺎﮐﻢ،
ﺑﯿﻬﻘﯽ ﻭ ﺣﺎﮐﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺑﺨﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﺻﺤﯿﺢ ﻣﯿﺪﺍﻧﺪ

ﺟﻤﻬﻮﺭ ﻓﻘﻬﺎ ﻏﺴﻞ ﺩﺍﺩﻥ ﺟﺴﺪ ﺯﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﺟﺎﯾﺰمی دانند.زیرا روایت شده
 ﺍﺳﺖﮐﻪ ﻋﻠﯽ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ همسرش را غسل داد.
 ﻭ ﺩﻓﻦ ﻧﻤﻮﺩ . ﺩﺍﺭﻗﻄﻨﯽ ﻭ ﺑﯿﻬﻘﯽ ﺁﻧﺮﺍ ﻧﻘﻞﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.
ﻭ ﺩﺭ ” ﻧﻬﺎﯾﺔ ﺍﻻﺭﺏ ” ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﺑﻮﺑﮑﺮ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻭﺻﯿﺖ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ همسرش اسما بنت عمیس اورا غسل دهد ودر کنار قبرپیامبر دفن کند.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺯﻭﺟﯿﻦ ﺟﺴﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ
ﺑﺸﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﮐﻔﻦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ..

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …