عمر فاروق رضی الله عنه (۱)

«حَدَّثَنَا یُوسُفُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَهَ قَالَ حَدَّثَنِى عُثْمَانُ بْنُ غِیَاثٍ حَدَّثَنَا أَبُو عُثْمَانَ النَّهْدِىُّ عَنْ أَبِى مُوسَى رضی الله عنه قَالَ کُنْتُ مَعَ النَّبِىِّ  صلی الله علیه و سلم فِى حَائِطٍ مِنْ حِیطَانِ الْمَدِینَهِ، فَجَاءَ رَجُلٌ فَاسْتَفْتَحَ، فَقَالَ النَّبِىُّ  صلی الله علیه و سلم: «افْتَحْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّهِ» فَفَتَحْتُ لَهُ، فَإِذَا أَبُو بَکْرٍ، فَبَشَّرْتُهُ بِمَا قَالَ النَّبِىُّ  صلی الله علیه و سلم: فَحَمِدَ اللَّهَ، ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ فَاسْتَفْتَحَ، فَقَالَ النَّبِىُّ  صلی الله علیه و سلم: «افْتَحْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّهِ» فَفَتَحْتُ لَهُ، فَإِذَا هُوَ عُمَرُ، فَأَخْبَرْتُهُ بِمَا قَالَ النَّبِىُّ  صلی الله علیه و سلم: فَحَمِدَ اللَّهَ، ثُمَّ اسْتَفْتَحَ رَجُلٌ، فَقَالَ لِى: «افْتَحْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّهِ عَلَى بَلْوَى تُصِیبُهُ» فَإِذَا عُثْمَانُ، فَأَخْبَرْتُهُ بِمَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  صلی الله علیه و سلم: فَحَمِدَ اللَّهَ ثُمَّ قَالَ اللَّهُ الْمُسْتَعَانُ». [صحیح البخاری لأبی عبد الله محمد بن إسماعیل البخاری، کتاب الـمناقب، باب مناقب عمر بن الخطاب، أبی حفص القرشی العدوی رضی الله عنه].

«از ابوموسی اشعری رضی الله عنه روایت شده که گفت: با نبی صلی الله علیه و سلم در یکی از نخلستان‌های مدینه بودیم که مردی آمد و درخواست باز کردن درب را کرد. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: در را برای او باز کن و او را بشارت به جنت بده. پس در را برای او باز کردم که دیدم ابوبکر پشت در است. او را به آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم گفته بود بشارت دادم که او الله را حمد کرد. سپس مرد دیگری آمد و درخواست باز کردن درب را کرد. نبی صلی الله علیه و سلم فرمودند: در را برای او باز کن و او را به جنت بشارت بده. در را باز کردم و عمر را پشت در یافتم. او را به آنچه رسول الله فرموده بودند بشارت دادم که او نیز الله را (برای این خبر) حمد کرد و سپاس گفت. سپس دوباره مردی طلب باز کردن درب را کرد. ایشان فرمودند: در را برای او باز کن و او را بر بلوایی که به آن دچار خواهد شد بشارت به جنت بده. شخصی که پشت در بود عثمان بود که او را به آنچه رسول الله صلی الله علیه و سلم خبر داده بودند باخبر کردم. پس او نیز الله را حمد کرد و گفت: الله مستعان است».

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …