علاج و درمان ضعف ایمان

۱- اصلی ترین عامل قرآن است .همان طور که خود خدا قرآن را به عنوان شفا ذکر می کند .همچنین می گوید که آیات قران باعث افزایش ایمان مؤمنین می شود .برای تاثیر گذاشتن قرآن بر روی دلها باید قرآن را با تدبر و معنا خواند و یک آیه را بارها تکرار کرد تا اثر مؤثر بر دل ما داشته باشد .

۲- ذکر و یاد خدا : اگر خدا را یاد کنیم خدا نیز ما را یاد خواهد کرد { فاَذْکرُوْنِی اَذْکرْکمْ } و این به نفع ماست و اگر خدا را یاد نکنیم خدا نیز ما را یاد نخواهد کرد { نَسُوا اللهَ فَنَسِیهُمْ } و این به ضرر ماست .یاد خدا در سه چیز است : الف ) اسماء و صفات عظیم پروردگار و توحید او . ب) امر و نهی پروردگار و حلال و حرام او . ج) شناخت نعمتهای پروردگار

۳- دعا : دعایی که از دل و زبان باشد .

۴- علم و دانش : عبدالله بن عباسط می فرماید : « جهل و نادانی دشمن است که این دشمن را تنها با علم می توان از بین برد»

۵- نظم و برنامه ریزی در اعمال شبانه روزی : توصیه ابوبکر (رضی الله عنه) به عمر(رضی الله عنه) : « بدان که برای خداوند حقی است که در روز باید انجام بدهی که در شب پذیرفته نمی شود و برای خداوند حقی است که در شب باید انجام بدهی که در روز پذیرفته نمی شود و بدان که تا وقتی فریضه را انجام ندادی نافله و سنت از تو پذیرفته نمی شود»

۶- محیط مناسب و اطرافیانی که با آنها رابطه داریم .

۷- هماهنگی خواسته هایمان در این دنیا با استعدادها و امکاناتمان .

۸- کثرت و تنوع کار خیر و اعمال صالح .

۹- اهتمام به فقرا و یتیمان . روزی یکی از اصحاب از قساوت قلبش پیش پیامبر شکایت کرد که پیامبر صلی الله علیه وسلم به او گفت : « غذا به مسکین بده و دست بر سر بچه ی یتیم بکش که قساوت قلبت بر طرف می شود»

۱۰- وادار کردن نفس به انجام کارهای خیر .

۱۱- ترسیدن از سوء خاتمه .

۱۲- محاسبه کردن نفس در دنیا قبل از اینکه در فردای قیامت به حساب ما برسند .اگر ما در دنیا اعمال خود را محاسبه کنیم حساب آخرت آسانتر می شود .جستجو کردن عیوب دیگران مانع از آن می شود که عیوب خود را یافته و اصلاح کنیم و کبر و غرور بر ما مسلط می شود .

۱۳- یاد مرگ و بعد از مرگ . ( قبر، عالم برزخ و قیامت )

راههای یاد مرگ : ۱- رفتن به قبرستان و زیارت قبور .رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود : « در ابتدا شما را از رفتن به قبرستان نهی می کردم اما حالا قبرستان را زیارت کنید زیرا دل را نرم می کند، چشمها را اشکبار می سازد و آخرت را بیاد انسان می آورد .» ۲- عیادت مریض .۳- بر بالین شخص محتضر ( کسی که در حال جان دادن است ) نشستن . ۴- یاد مرگ در خلوت . ۵- یادآوری مرگ به یکدیگر .

فواید یاد مرگ : ۱- انسان زودتر توبه می کند و توبه را به تاخیر نمی اندازد . ۲- انسان به آنچه خدا به او داده راضی و قانع می شود ۳- عبادت برای انسان نشاط آور می شود و با میل و رغبت بسوی عبادت می رود.
۱۴- همراه شدن با حرکات و فعالیتهای دینی و اسلامی. در فعالیتهای دینی با هر وسیله ای که بتوانیم مانند ؛ مال، علم، دعا و …..شریک باشیم .

چکیده ای از سخنان شیخ محمد رحیمی پیرامون ضعف ایمان رمضان ۱۳۸۱هـ .ش – ۱۴۲۳ هـ .ق

التماس دعا از شما خواننده محترم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …