علائم و نشانه‌های اصحاب حواشی

علائم و نشانه‌های اصحاب حواشی

بزرگان شوافع، مانند دیگر فقهای مذاهب، علائم و نشانه‌هایی را با هدف اینکه دالّ بر اعلام مذهب امام شافعی باشد، وضع کرده‌اند، و این کارشان با انگیزه‌ی ایجاد اختصار و ایجاز در متن کتاب‌های فقهی، صورت گرفته است. در ذیل به برخی از این علائم و نشانه‌ها اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

  • (م- ر): مراد، شیخ محمد بن احمد بن حمزه الرملی (متوفی ۱۰۰۴ه‍) می‌باشد.

«الرمله»: یکی از روستاهای شهر «منوفیه» مصر می‌باشد که شیخ را بدانجا نسبت می‌دهند و به او «الرملی» می‌گویند. وی نویسنده‌ی کتاب «نهایه المحتاج» می‌باشد که به «شافعی کوچک» نیز مشهور است.[۱]

  • (الشهاب م- ر): مراد شیخ احمد بن حمزه الرملی، شاگرد شیخ زکریای انصاری و پدر شیخ محمد الرملی می‌باشد. وی به سال ۹۷۱ ه‍ درگذشت.[۲]
  • (خ – ط): مراد شیخ محمد بن احمدالشربینی، معروف به «خطیب الشربینی» و نویسنده‌ی کتاب «مغنی المحتاج» و متوفی ۹۷۷ ه‍ می‌باشد.[۳]
  • (حج): علامه شهاب احمد بن محمد بن حجر هیتمی (متوفی ۹۷۴ه‍). وی نویسنده‌ی کتاب «تحفه المحتاج» می‌باشد. و «هیتمی» به روستای «محله‌ی ابی الهیتم» مصر منسوب است. و ابن قاسم العبادی، وی را با این علامت، و نشانه‌های دیگری همچون (ح، حر) نیز ذکر می‌کند.[۴]
  • (زی): شیخ علی بن یحیی الزیاد (متوفی ۱۰۲۴ه‍) از شاگردان علامه رملی و ابن حجر.[۵]
  • (اسم): مراد «علامه احمد بن قاسم العبادی، شاگرد شیخ مولا» و متوفی ۹۹۴ ه‍ می‌باشد. و نام نویسنده‌ی کتاب «فتح القریب»: شیخ محمد بن قاسم الغزی، شاگرد علامه‌ی محقق، جلال محلی می‌باشد.[۶]
  • (طب): مراد «شیخ منصور طبلاوی» می‌باشد. وی در قاهره زاده شد و در همانجا به سال ۱۰۱۴ ه‍ در گذشت و از نویسندگان چیره دست نیز به شمار می‌آید.[۷]
  • (ح- ل): مراد «شیخ علی بن ابراهیم حلبی»، نویسنده‌ی کتاب «السیره الحلبیه» و متوفی ۱۰۴۴ ه‍ می‌باشد.[۸]
  • (س- ل): مراد «شیخ سلطان بن احمد مزاحی» (متوفی ۱۰۷۵ه‍) می‌باشد. و از تألیفات و تصنیفات وی، می‌توان به «حاشیه علی شرح المنهج» قاضی زکریا، اشاره کرد.[۹]
  • (ع- ش): مراد «شیخ علی بن علی شبر املسی» (متوفی ۱۰۸۷ ه‍ . ق) می‌باشد. و از تصنیفات وی می‌توان به «حاشیه علی نهایه المحتاج» علامه رملی، اشاره کرد.[۱۰]
  • (ب – ر): مراد «شیخ محمد بن عبدالدایم البرماوی» (متوفی ۸۳۱ه‍) می‌باشد. وی دارای تصانیف و تألیفات بی‌شماری می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به «شرح بخاری» و «نظم الفیه فی اصول الفقه» اشاره کرد.[۱۱]

علامه ابن قاسم عبادی، با همین علامت (یعنی «ب-ر»)، به شیخ احمد برلسی، ملقب به «عمیره» و متوفی ۹۵۶ ه‍  نیز اشاره می‌کند.[۱۲]

  • (ع – ن): مراد «شیخ محمد بن داود عنانی» (متوفی ۱۰۹۸ه‍) می‌باشد. وی از تألیفات و آثار زیادی برخوردار می‌باشد که از آن‌ها می‌توان «الدرر الفریده» را نام برد.[۱۳]
  • (أ – ط): مراد «شیخ اطفیحی» می‌باشد.[۱۴]
  • (ج): مراد «شیخ علوی بن سقاف الجفری» (متوفی ۱۳۳۵ه‍) می‌باشد.[۱۵]
  • (ی): مراد «شیخ عبدالله بن عمر بن یحیی» می‌باشد.
  • (ک): مراد «شیخ محمد بن سلیمان کردی» (متوفی ۱۱۹۴ه‍) می‌باشد.[۱۶]
  • (ح – ض): مراد «شیخ حضرالشوبری» می‌باشد.

شیخ محمد بن محفوظ ترمسی می‌گوید:[۱۷] در جایی مراد از این علامت را «شیخ حضرالشوبری» دیدم، و به خاطر سپردم، ولی این نام، قول مشهور حفاظ رجال نیست، بلکه مراد از این علامت: «شیخ محمد بن احمد شوبری، استاد شبراملسی» می‌باشد.

  • (م – د): مراد «شیخ محمد المدابغی» می‌باشد.
  • (أ – ج): مراد «شیخ عطیه بن عطیه الاجهوری» می‌باشد. وی فقیهی نستوه، و فاضلی وارسته، و از اهالی «اجهور» مصر می‌باشد و به سال ۱۱۹۰ ه‍ در قاره درگذشت.[۱۸]
  • (ح – ف) یا (حف): مراد «شیخ شمس الدین محمد بن سالم بن احمد الحفناوی- یا «الحفنی» (متوفی ۱۱۸۱ه‍) می‌باشد. وی فقیهی شافعی مذهب می‌باشد که در «ازهر مصر» مشغول تحصیل و فراگیری علم و دانش شد، و پس از فراغت در همانجا زینت بخش مسند تدریس قرار گرفت.

از میان تصنیفات وی، می‌توان به «الثمره البهیه فی اسماء الصحابه البدریه» و «حاشیه علی شرح الاشمونی» اشاره کرد.[۱۹]

  • (ب- ج): مراد «شیخ سلیمان بن محمد بجیرمی»[۲۰] (متوفی ۲۲۱ه‍) می‌باشد. وی یکی از فقهای مصر می‌باشد.
  • (با – ج): مراد «شیخ ابراهیم بن محمد الباجوری»، شیخ الازهر و متوفی ۱۲۷۷ ه‍ می‌باشد.[۲۱]
  • (ش- ق): مراد «شیخ عبدالله بن حجازی شرقاوی» (متوفی ۱۲۲۷ه‍) می‌باشد.[۲۲]
  • (حمید) یا (عبد): مراد «عبدالحمید داغستانی» می‌باشد.[۲۳]
  • (ق- ل): مراد «شیخ احمد بن عیسی قلیوبی» (متوفی ۶۸۹ ه‍) می‌باشد.[۲۴]
  • (ش): مراد «شیخ محمد بن ابی بکر الاشخر یمنی» (متوفی ۹۸۹ه‍) می‌باشد.[۲۵]
  • (ب): مراد «عبدالله بن حسین با فقیه» می‌باشد. وی در قرن یازدهم هجری در گذشت و از آثارش می‌توان به «شرح الأجرومیه» اشاره کرد.

[۱]– الاعلام (۶/۷)

[۲]–  السقایه المرضیه فی اسامی الکتب الفقهیه لاصحابنا الشافعیه ص ۱

[۳]–  الاعلام (۶/۶)

[۴]– الاعلام (۱/۲۳۴)

[۵]– همان (۵/۳۲)

[۶]– السقایه المرضیه ص ۱

[۷]– الاعلام (۷/۳۰۰)

[۸]– همان (۴/۲۵۱)

[۹]– همان (۳/۱۰۸)

[۱۰]– همان (۴/۳۱۴)

[۱۱]– همان (۶/۱۸۸)

[۱۲]– الفتح المبین، مراغی (۳/۷۶)

[۱۳]– الاعلام (۶/۱۲۰)

[۱۴]– السقایه المرضیه ص ۱

[۱۵]– الاعلام (۴/۲۴۹)

[۱۶]– همان (۶/۱۵۲)

[۱۷]– السقایه المرضیه ص ۱

[۱۸]– الاعلام (۴/۲۳۸)

[۱۹]– الاعلام (۴/۱۳۴)

[۲۰]– همان (۴/۱۳۳) «بجیرمی»: منسوب به «بجیرم» شهری از استان «غریبه» مصر می‌باشد.

[۲۱]– همان (۱/۷۱)

[۲۲]– همان (۴/۷۸)

[۲۳]– السقایه المرضیه ص ۱

[۲۴]– همان

[۲۵]– البدر الطالع، شوکانی (۲/۱۴۶)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …