عقیده اهل سنت وشیعه در مورد صیغه چیست؟دیدگاه هرکدام را بیان کنید؟ (۵)

آیا این است شریعت اسلام؟

در حدیثی رسول الله (صلى الله علیه وسلم) فرموده اند: «من مبعوث گشته ام تا مکارم اخلاق را به حد تمام و کمال برسانم»[۳۰].

آیا می توان عمل شنیع صیغه را از مکارم اخلاق دانست؟

 در حدیثی روایت شده روزی مرد جوانی خدمت رسول الله (صلى الله علیه وسلم) آمده و به ایشان گفت: ای رسول الله! من توانایی دست کشیدن از زنا را ندارم. از شما تقاضا می کنم این عمل را برای من حلال قرار دهید.

 این تقاضای مرد جوان،‌ یاران پیامبر (صلى الله علیه وسلم) را سخت بر آشفته ساخت. به گونه ای که خواستند او را تنبیه کنند. اما رسول الله (صلى الله علیه وسلم) آنها را از اینکار باز داشتند. و سپس از مرد جوان پرسیدند که آیا می پذیرد کسی چنین عملی را با احدی از خویشاوندان او مرتکب شود؟ مرد جوان پاسخ منفی داد. آنگاه رسول الله (صلى الله علیه وسلم) فرمودند: مردم نیز نمی پذیرند که کسی چنین عملی را با دختران و یا خواهران و یا مادران آنها مرتکب شود. سپس رسول الله (صلى الله علیه وسلم) دست خویش را بر سینه جوان گذاشته و دعا کردند که خداوند علاقه او به چنین عملی را از قلبش دور سازد[۳۱].

این حدیث به ما می آموزد که خودخواهی و خودپسندی را کنار گذاشته و دیگران را فدای خوشگذرانی و هوسبازی خود نسازیم. تمام کسانیکه مرتکب صیغه می شوند این مسأله را در مورد مادران و یا دختران و یا خواهران خود نمی پسندند.

می گویند: روزی شخصی در مجلسی با شور و شوق فراوان از صیغه دفاع کرده و آنرا می ستود. ناگهان یکی از حاضرین او را غافلگیر کرد و به او گفت: فلانی. اگر اجازه بدهی من می خواهم چند ساعتی خواهرت را صیغه کنم. آن شخص که این سخن مانند پتکی بر سرش کوبیده شد از کوره در رفت و به آن مرد پرخاش کرد.

ما بایستی از بزرگان و سردمداران شیعه بپرسیم آیا در این مذهب، زن هیچ عزت و کرامتی ندارد؟ کجاست آن مقام والایی که اسلام به زن عطا کرده است؟ صیغه شخصیت زن را از بین برده و او را به کالای بی ارزشی مبدل می سازد که هوسبازان و شهوت رانان آنرا به یکدیگر پاسکاری می کنند. ما همچنین می خواهیم از بزرگان و سردمداران شیعه بپرسیم آیا آخر و عاقبت رایج بودن صیغه به اختلاط انساب کشیده نخواهد شد؟ اگر ما شیعه بازرگان و یا جهانگردی را در نظر بگیریم که به شهرها و کشورهای مختلف مسافرت می کند و در هر مکان که برای چند روزی اقامت می گزیند چند زن را به صیغه خود در می آورد. اگر این آقا که بنا بر روایات دجالان ایمان او به حد تمام و کمال رسیده و یا پسران او پس از گذشت چندین سال بار دیگر به همان شهرها باز گردد و بخواهد برای کاملتر کردن ایمان خود! بار دیگر چندین دختر و یا زن را صیغه کند، ‌چگونه می تواند تضمین کند که با دختران خود و یا پسران او با خواهران خود همبستر نگردند؟ آیا احتمال بوقوع پیوستن چنین مسأله ای هر انسان شرافتمندی را از صیغه و عواقب ناپسند آن مشمئز نمی سازد؟

دجالان و دغلکاران این شهوت رانی و هوسبازی را سپر قرار دادن اهل بیت رسول الله (صلى الله علیه وسلم) انجام می دهند. در حالیکه ما می دانیم این ادعاها همگی بی پایه و اساس و باطل هستند. در مؤلفاتی که در مورد سیرت و زندگانی اهل بیت نوشته شده تمام وقائع زندگانی آنها مو به مو نگاشته شده است. اما حتی در یکی از این کتابها ذکر نشده که احدی از اهل بیت زنی را صیغه کرده باشد.

آری، این روایات و احادیث چیزی جز افتراء و بهتان نیستند. و فردای قیامت اهل بیت رسول الله (صلى الله علیه وسلم) از این دجالان و گمراهی هایشان برائت خواهند جست.

پی نوشت ها:

[۱] – صحیح مسلم للامام مسلم ۱۱/۴۵۱ الطبعه الهندیه.

[۲] – صحیح مسلم للامام مسلم ۱۱/۴۵۱ الطبعه الهندیه.
[۳] – برای آشنایی بیشتر با اعتقاد به رجعت و تفاصیل آن به مبحث شیعه و رجعت مراجعه کنید.

[۴] – الصافی للکاشانی ۱/۳۴۷ ، من لا یحضره الفقیه ۳/۴۵۸٫

[۵] – تفسیر منهج الصادقین للملا الکاشانی ۲/۴۹۵

[۶] – تفسیر منهج الصادقین للملا فتح الله الکاشانی (فارسی) ۲/۴۸۹٫

[۷]- الشیعه بین الحقیقه و الاوهام لمحسن الامین العاملی ص ۳۵۷٫

[۸] – تفسیر منهج الصادقین للملا الکاشانی ۲/۴۹۳٫

[۹] – تفسیر منهج الصادقین للملا الکاشانی ۲/۴۹۳٫

[۱۰] – تفسیر منهج الصادقین للملا الکاشانی ۲/۴۹۳٫

[۱۱] – من لا یحضره الفقیه لابن بابویه القمی ۳/۴۶۳٫

[۱۲] – من لا یحضره الفقیه لابن بابویه القمی ۳/۳۶۶٫

[۱۳] – من لا یحضره الفقیه لابن بابویه القمی ۳/۳۶۶٫

[۱۴] – الاستبصار للطوسی ۳/۱۴۵، تهذیب الاحکام للطوسی ۷/۲۵۵، الفروع من الکافی ۵/۴۶۳٫

[۱۵] – شرائع الاسلام لنجم الدین الحلی ۲/۱۸۶ ط طهران ۱۳۷۷ هـ

[۱۶] – النهایه للطوسی ص ۴۹۰٫

[۱۷] – الفروع من الکافی ۵/۴۶۰٫ الاستبصار للطوسی ۳/۱۵۱٫

[۱۸] – تهذیب الاحکام للطوسی ۷/۲۵۳٫

[۱۹] – الفروع من الکافی ۵/۴۶۲٫

[۲۰] – الاستبصار للطوسی ۳/۱۴۷، تهذیب الاحکام للطوسی ۷/۲۵۹

[۲۱] – الفروع من الکافی ۵/۴۶۰، الاستبصار للطوسی ۳/۱۵۱٫

[۲۲] – الفروع من الکافی ۵/۴۶۲، الاستبصار للطوسی ۳/۴۵، تهذیب الاحکام للطوسی ۷/۲۵۵٫
[۲۳] – التهذیب للطوسی ۲/۱۸۸٫

[۲۴] – تفسیر منهج الصادقین للکاشانی ص ۳۵۲٫

[۲۵] – تفسیر منهج الصادقین للکاشانی ص ۳۵۲٫

[۲۶] – التهذیب للطوسی ۲/۱۸۸٫

[۲۷] – تفسیر منهج الصادقین للکاشانی ص ۳۵۲٫ التهذیب للطوسی ۲/۱۸۸٫

[۲۸] – الفروع من الکافی ۵/۴۵۷٫ تهذیب الاحکام للطوسی ۷/۲۶۰٫

[۲۹] – التهذیب للطوسی ۲/۱۸۶٫ الاستبصار للطوسی ۳/۱۴۲٫

[۳۰] – این حدیث صحیح را امام بخاری در ادب مفرد شماره ۲۷۳، و امام احمد ۲/۳۱۸، و حاکم ۲/۶۱۳ روایت کرده اند. به«سلسله الاحادیث الصحیحه للألبانی ۱/۴۵» مراجعه کنید.

[۳۱] – این حدیث صحیح را امام احمد ۵/۲۵۶-۲۵۷ روایت کرده است. به «سلسله الاحادیث الصحیحه للالبانی ۱/۳۷۰» مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …