صفات و یژگی های زن شایسته (۳)

خـــــوش رفتـــــــارے:

یکی از شرایط اصلی انتخاب زنی برای همسری خوش اخلاق بودن اوست. این ویژگی درگاهی است که فرد را به خشنودی پروردگار و بهشت او رهنمون می شود.

پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید:

(إن الفحش والتفحش لیسا من الإسلام فی شیء، وإن أحسن الناس إسلامًا أحسنهم خلقًا) یعنی: «بدزبانی و یاوه گویی بهره ای از اسلام ندارند و نیکوترین مردمان در اسلام نیکورفتارترین آنان است.»[احمد، و طبرانی] بنابراین بهترین زنان خوشرفتارین آنانند و هیچ مردی خوش ندارد با زنی زشت گفتار و زشت رفتار که او و تمام خانواده را با زبان و شرارت هایش آزار دهد ازدواج نماید.

برخی حکما سفارش کرده اند که مردان در هنگام ازدواج از زنان فاقد اخلاق مناسب دوری گزینند و نیز به زنان نصیحت می کنند که از خصوصیاتی که مردان را از آنان دور می کند بپرهیزند.

در یکی از این گفته ها چنین آمده که: از ازدواج با شش دسته از زنان اجتناب کنید:

۱٫ أنَّانه  ۲٫ منَّانه   ۳٫ حنَّانه  ۴٫ حدَّاقه   ۵٫ برَّاقه   ۶٫ شدَّاقه.”.

أنانه: آنکه بسیار ناله و شکایت می کند، پیوسته خود را به مریضی می زند و در ازدواج با او خیری نیست.

منَّانه: آنکه بخاطر کاری که می کند بر شوهرش منت گذارده و می گوید: من برای تو چنین و چنان کردم.

حنَّانه: به مردان دیگر (غیر از شوهرش) از جمله خویشاوندان و نزدیکان خود تمایل داشته و مهر می ورزد که در این حالت زندگی زناشویی دوام نیافته و دچار آشفتگی می شود.

حدَّاقه: آنکه هرچه می بیند را آرزو کرده و شوهرش را به دردسر و مشقت انداخته و بیش از توانش از او انتظار دارد.

برَّاقه: بیشتر وقت خود را صرف آرایش و زیبایی خود کرده و در آرایش زیاده روی می کند.

شدَّاقه: در مورد چیزهایی که ارتباطی به او ندارند بسیار حرف زده و سخن بیهوده ی بسیار می گوید.

از مزایای اشخاص دیندار و خوشرفتار آنست که برای شوهرش قابل اطمینان بوده و مال و ناموس او را در امان نگاه می دارد.

رسول خدا صلی الله علیه و سلم در این باره می فرماید:
(ثلاثه من السعاده وثلاثه من الشقاء، فمن السعاده: المرأه الصالحه تراها تعجبک، وتغیب عنها فتأمنها علی نفسک ومالک، والدابه تکون وطیئه فتلحقک بأصحابک، والدار تکون واسعه کثیره المرافق. ومن الشقاء: المرأه تراها فتسوؤک، وتحمل لسانها علیک، وإن غبت عنها لم تأمنها علی نفسها ومالک….) یعنی: «سه چیز نشانه ی خوشبختی و سه چیز علامت بدبختی هستند، اما نشانه های خوشبختی: زنی شایسته که چون ببینی اش خوشنودت سازد، چون از او دور شوی او را در مورد خویش و دارائی هایت امین یابی، و مرکب راهواری که ترا به یارانت برساند، و خانه ای که دارای اسباب عیشهای بسیار باشد. اما از موارد بدبختی: زنی که دیدنش ترا اندوهناک سازد و زبانش را بر تو بکار گیرد و اگر از او دور باشی او را بر خویش و دارائی هایت امین ندانی …» [حاکم].

نتیجه می توان گرفت که بر هر زن مسلمانی لازم است تا در کسب اخلاق و رفتار نیک و پسندیده بکوشد و درپی رها شدن از هرگونه خلق و خوی ناپسند احتمالی باشد.
چه زیباست که او بدنبال آرستن خویش به اخلاق شایسته بوده و بر ارج و قدر خود افزوده و ارزش خویش را نزد شوهرش بالاتر ببرد.
اخلاق زیبای زن در زندگی مشترک با شوهر و خانواده اش بهره ای بس بزرگ برای مرد و هدیه ی ارزنده از جانب همسرش از آغازین لحظات شروع زندگی مشترکشان می باشد.

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …