شروط نماز

اسلام، بلوغ، عقل و فرارسیدن وقت نماز، شرایط وجوب نماز هستند، و نیت، پاکی از حدث و نجاست، پوشاندن عورت (شرمگاه) و رو کردن به قبله شرایط صحت آن هستند.

دلیل به شرط گرفتن اسلام در وجوب نماز حدیث معاذt است:

«إِنَّکَ تَأْتِی قَوْمًا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ فَادْعُهُمْ إِلَى شَهَادَهِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّی رسول‏الله فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا لِذَلِکَ فَأَعْلِمْهُمْ أَنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَیْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَلَیْلَهٍ». [رواه مسلم].

«ای معاذ تو به سوی قومی می‏روی که اهل کتاب هستند، باید در ابتدا آنها را به گواهی دادن به وحدانیت خدا و رسالت من فرا خوانی، اگر از تو پیروی کردند به آنها یاد بده که خداوند در هر شبانه‏روز پنج نماز بر آنها واجب فرموده است».

و دلیل به شرط گرفتن بلوغ و عقل حدیث ابوداوود و ترمذی است:

«رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلاَثٍ عَنِ النَّائِمِ حَتَّى یَسْتَیْقِظَ وَعَنِ الصَّبِىِّ حَتَّى یَحْتَلِمَ وَعَنِ الْمَجْنُونِ حَتَّى یَعْقِلَ».

«تکلیف از سه گروه برداشته شده است، از شخص خوابیده تا هنگامی که بیدار شود، از بچه تا وقتی که احتلام (بالغ) شود و از دیوانه تا زمانیکه عاقل شود».

دلیل شرط فرارسیدن وقت نماز این آیه است:

﴿إِنَّ ٱلصَّلَوٰهَ کَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ کِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا ١٠٣﴾ [النساء: ۱۰۳].

«بی‌گمان نماز بر مؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم و معیّن است».

و دلیل به شرط گرفتن پاکی از حدث، حدیثی است که مسلم روایت کرده است:

«لا یَقْبَلُ اللَّهُ صَلاهً بِغَیْرِ طُهُورٍ».

«خداوند هیچ نمازی را بدون پاکی (وضو) قبول نمی‌کند».

 امت اسلامی هم بر این شرط اجماع دارند. دلیل اشتراط پاکی از کثافات احادیث فراوانی هستند که در مورد قضای حاجات و آب پاشیدن بر کثافات و تهدید افرادی که خود را از ادرار و مدفوع پاک نمی‏کنند و شستن لباس از خون حیض و غیره روایت شده‏اند، از جمله:

«أَنَّ أَعْرَابِیًّا بَالَ فِى الْمَسْجِدِ فَقَامَ إِلَیْهِ بَعْضُ الْقَوْمِ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و سلم: دَعُوهُ وَلاَ تُزْرِمُوهُ. قَالَ فَلَمَّا فَرَغَ دَعَا بِدَلْوٍ مِنْ مَاءٍ فَصَبَّهُ عَلَیْهِ». [رواه مسلم].

«یک نفر اعرابی (صحرانشین) در مسجد ادرار کرد بعضی از مردم به سوی او بلند شدند (تا او را منع کنند). پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: او را به حال خود رها کنید وباعث حبس ادرارش نشوید. انس گفت: وقتی تمام شد (پیامبر) سطلی آب درخواست کرد و آن را بر محل ادرار ریخت». [مسلم آن را روایت کرده است].

یا حدیث اسماء که گفت: زنی نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و گفت: اگر لباس یکی از ما به خون حیض آلوده شد چکار باید بکند؟ فرمود: «تحته ثم تقرضه بالـماء، ثم تنضحه، ثم تصلی فیه». [رواه مسلم].

«پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: بایدآن را از لباسش بزداید و سپس با نوک انگشتان و آب آن را بشوید و سپس بر روی آن، آب بریزد و در آن نماز بخواند». [مسلم آن را روایت کرده است].

و دلیل پوشاندن عورت این آیه است که می‏فرماید:

﴿یَٰبَنِیٓ ءَادَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمۡ عِندَ کُلِّ مَسۡجِد﴾ [الأعراف: ۳۱].

«ای آدمیزادگان! در هر نمازگاه و عبادتگاهی، خود را (با لباس مادی که عورت شما را بپوشاند، و با لباس معنوی که تقوا نام دارد) بیارایید».

یعنی برای پوشاندن شرمگاه خود لباس بپوشید، پس ستر عورت واجب است، روایتی از ابن عباس در شأن نزول این آیه به صحت رسیده که گفته است: زنانی با بدن عریان خانه‏ی خدا را طواف می‏کردند، و در اثنای طواف می‏گفتند:

الیوم یبدو بعضه أو کله   فما بدا منه فلا أحله

امروز بعضی از بدن یا همه‏ی آن لخت است اما آنچه لخت کردم حلال نمی‏دانم.

تا اینکه این آیه‏ی سوره‏ی اعراف نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«لاَ یَقْبَلُ اللَّهُ صَلاَهَ حَائِضٍ إِلاَّ بِخِمَارٍ». [رواه ابوداوود و الترمذی و أحمد].

«خداوند نماز هیچ زن بالغی را بدون روسری قبول نمی‌کند». [ابوداوود و ترمذی و احمد آن را روایت کرده‏اند].

ابن ابی شیبه و محلی از مکحول روایت کرده‏اند که از عایشه پرسیده شد: زن باید در چه لباسی نماز بخواند؟

عایشه در جواب گفت: از علی بپرسید سپس جواب علی را به من بگویید، راوی می‏گوید: پیش علی رفت و از او پرسید، علی در جواب گفت: با روسری و پیراهنی که همه‏ی بدن را بپوشاند، راوی پیش عایشه برگشت و خبر را برای او تعریف کرد، عایشه گفت: راست گفته است.

و دلیل واجب بودن رو کردن به قبله این آیه است:

﴿وَمِنۡ حَیۡثُ خَرَجۡتَ فَوَلِّ وَجۡهَکَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۚ وَحَیۡثُ مَا کُنتُمۡ فَوَلُّواْ وُجُوهَکُمۡ شَطۡرَهُۥ﴾ [البقره: ۱۵۰].

«و از هر جا که بیرون رفتی (و به هر جا که رسیدی، به هنگام نماز در همه‏ی نقاط جهان) رو به سوی مسجدالحرام کن، و (ای مؤمنان! چه در سفر و چه در حضر، در همه‏ی اقطار زمین، به هنگام نماز) هر جا که بودید، رو به سوی آن کنید».

و از جمله دلایل شرط بودن نیت این آیه است:

﴿وَمَآ أُمِرُوٓاْ إِلَّا لِیَعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مُخۡلِصِینَ لَهُ ٱلدِّینَ﴾ [البینه: ۵].

«در حالی که جز این بدیشان دستور داده نشده است که مخلصانه و حقگرایانه خدای را بپرستند و تنها شریعت او را آیین (خود) بدانند».

و این حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم که می‏فرماید:

«إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّیَّاتِ، وَإِنَّمَا لِکُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى». [متفق علیه].

«صحت اعمال به نیت بستگی دارد و هر کس تنها پاداش آنچه را که نیت کرده است می‌گیرد». [بخاری و مسلم آن را روایت کرده‏اند].

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …