۱-نیت
به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : (إنما الأعمال بالنیات)[۱] «قبولی و صحت اعمال انسان به نیت بستگی دارد».
تلفظ به نیت مشروع نیست؛ چون هیچ دلیلی از پیامبر ص در این باره ثابت نشده است.
۲- گفتن بسمالله:
به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : (لاصلاه لمن لاوضوء له، ولاوضوء لمن لم یذکر اسم الله علیه)[۲] «نماز کسی که وضو نداشته باشد و وضویی که بر آن بسم الله گفته نشده باشد باطل است».
۳- موالات (پشت سر هم انجام دادن فرایض وضو): به دلیل حدیث خالدبن معدان : (أن النبی صلی الله علیه وسلم رأی رجلا یصلی و فی ظهر قدمه لمعه قدر الدرهم لم یصبها الماء، فامره النبی صلی الله علیه وسلم أن یعید الوضوء و الصلاه)[۳] «پیامبر صلی الله علیه وسلم مردی را دید که نماز میخواند و در پشت پایش خشکی ای به اندازه درهمی دیده میشد، پیامبر صلی الله علیه وسلم به او امر کرد تا وضو و نمازش را اعاده کند».[۴]
[۱]) متفق علیه : البخاری (۱/۹/۱)، مسلم (۱۹۰۷/۱۵۱۵/۳)، د (۲۱۸۶/۲۸۴/۶)، ت (۱۶۹۸/۱۰۰/۳)، جه (۴۲۲۷/۱۴۱۳/۲)، نس (۵۹/۱).
[۲]) حسن : [ص. جه ۳۲۰]، د (۱۰۱/۱۷۴/۱)، جه (۳۹۹/۱۴۰/۱).
[۳]) صحیح : [ص. د ۱۶۱]، د (۱۷۳/۲۳۹۶/۱).
[۴]) شافعی در کتاب«الأم» (۲۵ / ۱).