آنچه از دو راه جلو و عقب خارج میشود مانند ادرار، مدفوع و باد :
به دلیل فرموده خداوند متعال : {أَوْ جَاْءَ أَحَدٌ مِّنْکُمْ مِنَ الغَاْئِطِ} ( (مائده : ۶)«یا اینکه یکی از شما قضای حاجت برگشتید».
و به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : (لایقبل الله صلاه أحدکم إذا أحدث حتی یتوضا، فقال رجل من حضرموت : ماالحدث یا أبا هریره؟ قال : فساء أو ضراط)[۱].
«هرگاه یکی از شما بیوضو شد تا وضو نگیرد خداوند نمازش را قبول نمیکند، مردی از حضرموت گفت ای ابوهریره بیوضویی چیست؟ ابوهریره گفت : بیرون شدن باد بدون صدا یا با صدا، از شکم».
خروج مذی و ودی (هم وضو را باطل میکند):
عن ابن عباس رضی الله عنهما قال : (المنی و الودی و المذی، أما المنی فهوالذی منه الغسل، و أما الودی و المذی فقال : اغسل ذکرک أو(*) مذاکیرک و توضأ وضوءک للصلاه)[۲] «ابن عباس در خصوص منی و ودی و مذی گفت : منی آن است که با خارج شدن آن غسل واجب میگردد و اما با خروج ودی و مذی گفت آلت تناسلی و اطراف آن را بشوی سپس مانند وضوی نماز وضو بگیر».
[۱]) متفق علیه : خ (۱۳۵/۲۳۴/۱)، [ریال (۱۱۷/۱)، أ (۳۵۲/۷۵/۲)، غیربخاری و بیهقی و احمد اصل حدیث را بدون قسمت زیاد شده ذکر کردهاند : م (۲۲۵/۲۰۴/۱)، د (۶۰/۸۷/۱)، ت (۷۶/۱۵۰/۱). (*)شک از راوی است. [۲]) صحیح [ص. د ۱۹۰]، هق (۱۱۵/۱).