«همان کسی که مرگ و زندگی را پدید آورده است تا شما را بیازماید کدامتان کارتان بهتر و نیکوتر خواهد بود. او چیره و توانا، و آمرزگار و بخشاینده است.»
فضیل بن عیاض میگوید: خالصترین عمل، که در انجام آن اخلاص وجود داشته باشد ولی بر طریق و شیوهی رسول الله صلی الله علیه وسلم نباشد، قابل قبول نیست و همچنین اگر در انجام آن عمل اخلاص نباشد ولی بر طریق و شیوهی رسول الله صلی الله علیه وسلم باشد، باز هم قابل قبول نیست، بلکه عملی قابل قبول است که در انجام آن اخلاص و مطابقت با شریعت رسول الله صلی الله علیه وسلم وجود داشته باشد.
ابن رجب حنبلی میگوید: حقیقتاً این فرمودهی خداوند:
«ای پیامبر بگو: من فقط انسانی همچون شما هستم و به من وحی میشود که معبود شما یکی است و بس. پس هرکس که خواهان دیدار خدای خویش است، باید کار شایسته انجام دهد، و در پرستش پروردگار کسی را شریک نسازد.»
بر صحت گفتهی فضیل بن عیاض دلالت میکند.
ابن کثیر میگوید: کسی که امید ثواب و پاداش از پروردگارش دارد، عملی انجام میدهد که با شریعت الهی موافقت داشته باشد، او کسی است که در انجام آن عمل فقط رضایت الهی را در نظر دارد و هیچ شریکی برای خداوند قائل نیست و این دو مورد اخلاص در عمل برای خدا و موافقت بر طریق رسول الله صلی الله علیه وسلم دو رکن اساسی برای قبول اعمالاند.[۱]
از ام المؤمنین عایشهل روایت است که: پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: