«وَعَنْ أبی نُجَیْد بِضَم النُّونِ وَفَتْح الْجیِمِ عِمْرانَ بْنِ الحُصیْنِ الخُزاعیِّ رضی الله عنه أَنَّ امْرأَهً مِنْ جُهینهَ أَتَت رَسُولَ الله صلی الله علیه وسلم وَهِیَ حُبْلَى مِنَ الزِّنَا، فقَالَت: یَا رسول الله أَصَبْتُ حَدّاً فأَقِمْهُ عَلَی، فَدَعَا نَبِیُّ الله صلی الله علیه وسلم وَلیَّهَا فَقال: أَحْسِنْ إِلیْهَا، فَإِذَا وَضَعَتْ فَأْتِنِی فَفَعَلَ فَأَمَرَ بِهَا نَبِیُّ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم ، فَشُدَّتْ عَلَیْهَا ثِیَابُها، ثُمَّ أَمَرَ بِهَا فرُجِمت، ثُمَّ صلَّى عَلَیْهَا. فَقَالَ لَهُ عُمَر: تُصَلِّی عَلَیْهَا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَقَدْ زَنَت، قال: لَقَدْ تَابَتْ تَوْبهً لَوْ قُسِمَتْ بَیْن سبْعِینَ مِنْ أَهْلِ المدِینَهِ لوسعتهُمْ وَهَلْ وَجَدْتَ أَفْضَلَ مِنْ أَنْ جَادَتْ بِنفْسهَا للَّهِ عَزَّ وجَل؟»» رواه مسلم.
«از ابونجید عمران بن حصین خزاعی رضی الله عنه روایت است که:
زنی از جهینه که از زنا حامله گشته بود، نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم آمده و گفت: یا رسول الله صلی الله علیه وسلم جرمی را مرتکب شدم حکم آن را بر من جاری کن. پیامبر صلی الله علیه وسلم ولی او را خواسته فرمود تا به او نیکی کند، و چون وی حملش را وضع نماید، او را به حضورشان بیاورد. آن شخص هم این کار را نمود پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور دادند تا لباسهایش را محکم بستند و باز امر نمودند که رجم شود و سپس بر وی نماز گزاردند.
حضرت عمر رضی الله عنه گفت: یا رسول الله صلی الله علیه وسلم بر زنی که زنا کرد نماز میگزاری؟ آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: همانا این زن توبهای کرده که اگر میان هفتاد نفر از مردم مدینه قسمت کرده شود برای همه گنجایش دارد. آیا بهتر از این یافتهای که جانش را در راه خدا فدا کرد؟».
ش: این حدیث دال بر این میباشد که رجم به امر و در حضور پیامبر صلی الله علیه وسلم صورت پذیرفت بدون اینکه آنحضرت صلی الله علیه وسلم شخصاً بدان تعریض نمایند. امام شافعی و موافقین وی بر این استدلالاند که در وقت رجم حضور امام ضروری نبوده و شهودی که شهادت دادهاند هم ضرور نیست که حتماً در رجم حاضر باشند.
اما امام ابو حنیفه و امام احمد بر این عقیدهاند که امام خودش حاضر میشود و به رجم ابتداء مینماید. البته هرگاه محکومیت به اقرار خود شخص ثابت گردد.
در نسائی آمده که شخص پیامبر صلی الله علیه وسلم در رجم (غامدیه) حاضر شده و به رجم شروع نمودند، و لذا حضور شهود نیز لازم بوده بر اینکه باید آنان شروع و ابتداء بر رجم کنند.
و از این حدیث نیز ثابت میگردد که بر کسی که رجم میگردد، باید امام با اشخاص فاضل و عالم نماز گزارند به گونهای که بر دیگر مردم نماز گزاده میشود. (مترجم).