اماکنی که خواندن نماز درآن نهی شده است (۱)

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : : (فضلت علی الأنبیاء بست : أعطیت جوامع الکلم، و نصرت بالرعب، و احلت لی الغنائم، وجعلت لی الأرض طهورا و مسجدا، أرسلت إلی الخلق کافه، و ختم بی النبیون)[۱].
«با شش چیز بر سایر پیامبران برتری داده شده‌ام، جوامع الکلم (مفاهیم زیاد با الفاظی کم) به من داده شده و با ایجاد رعب و ترس در قلب دشمنان، خداوند مرا یاری داده است، و غنائم برایم حلال و زمین پاک کننده و مسجد قرار داده شده است و به سوی تمامی مردم فرستاده شده‌ام و با بعثت من، رسالت همه‌ی پیامبران خاتمه پیدا کرده است».

لذا نماز خواندن در تمام اماکن جایز است مگر اماکنی که در احادیث زیر استثنا شده‌اند:
جندب بن عبدالله بجلی گوید : پنج روز قبل از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم از او شنیدم که می‌فرمود: (ألا و إن من کان قبلکم کانوا یتخذون قبور أنبیاءهم و صالحیهم مساجد، ألا فلا تتخذوا القبور مساجد، إنی أنهاکم عن ذلک)[۲].
«آگاه باشید کسانی قبل از شما بودند که قبور پیامبران و افراد صالحشان را به مسجد تبدیل کردند. آگاه باشید قبور را به مساجد تبدیل نکنید، من شما را از آن نهی می‌کنم».(*)

از ابوسعید خدری روایت است : پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (الأرض کلها مسجد إلا المقبره و الحمام)[۳] .
«تمام زمین بجز قبرستان و حمام، مکان جواز نماز است». (فقط در این دو مکان نماز خواندن جایز نیست).
براء بن عازب گوید : از پیامبر صلی الله علیه وسلم درباره نماز خواندن در استراحتگاه شتران سوال کردند، (پیامبر صلی الله علیه وسلم) فرمود : (لاتصلوا فی مبارک الإبل فإنها من الشیاطین). «در استراحتگاه شتران نماز نخوانید چون از شیاطین است» و از او درباره نماز در استراحتگاه گوسفندان سؤال شد فرمود : (صلوا فیها فإنه برکه)[۴] «می‌توانید در آن نماز بخوانید چون در آن برکت هست».

[۱]) صحیح : [مختصر م ۲۵۷]، م (۵۲۳/۳۷۱/۱).
[۲]) صحیح : [الإرواء ۲۸۶]، م (۵۳۲/۳۷۷/۱).
*) یعنی خواندن نماز در قبرستان حرام است «مترجم».
[۳]) صحیح : [ص. جه ۶۰۶]، د (۴۸۸/۱۵/۲)، جه ۷۴۵/۲۴۶/۱)، ت (۳۱۶/۱۹۹/۱).
[۴]) صحیح : [ص. ج ۷۳۵۱]، د (۴۸۹/۱۵۹/۲).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …